Debat: Vigepligten skal overholdes


Debat: Vigepligten skal overholdes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Ole Mørch, Bratenvej 28, Svendborg
Billede
Debat FAA. 

Læserbrev: Jeg har fået en del kommentarer til min anmeldelse. De har ikke været lige positive og seriøse alle sammen. De mest negative har været begrundet i, at hændelsen skete i sejlrenden, hvilket ikke var tilfældet. Den skete i åbent farvand langt fra sejlrenden.

Jeg har fremstillet en skitse af, hvor hændelsen ca. fandt sted. Min kurs var lagt ud fra ønsket om ikke at sejle i sejlrenden. Jeg holder under normale omstændigheder altid fri af sejlrenden, hvor farvandet er mindre befærdet. Fra kompasafmærkningen Vornæs pynt til kollisionspunktet er der 2,3 Nm. Det vil tage Marstal 11,5 minutter ved 12 knob at sejle den strækning. Min hastighed varierede mellem toenhalv og treenhalv knob.

I den samme periode tilbagelægger jeg mellem 0,5 og 0,7 Nm. Skibsføreren på Marstal har rigelig med tid til at observere min kurs, fart og position for en kollision. Søloven siger, at er kursafvigelsen mindre end 22,5 grad mellem to fartøjer, er bagfrakommende at betegne som indhentende fartøj. Indhentende fartøj har altid vigepligt uanset størrelse og farvand. Så nævner Søloven, at der under forskellige omstændigheder udvises hensyn og ikke en pligt overfor fartøjer, der er hæmmet af manøvreevne og dybdegang. Det betegnes som godt sømandsskab.

På intet tidspunkt, uanset størrelse og farvand, har et indhentende fartøj retten til vejen. Om et fartøj skal overholde en sejlplan er ikke under den kategori. Det er et fuldstændigt tåbeligt argument at fremføre for ikke at overholde vigereglerne. Pas på med det gode sømandskab, for misfortolkes din manøvre af det fartøj, der har vigepligten, bliver du medansvarlig for en eventuel kollision. I mit tilfælde har Marstal ikke overholdt to ubetingede vigeregler og har ikke afgivet signaler i overensstemmelse med Søloven. Jeg har svært ved at se, hvordan jeg skulle være medskyldig i hændelsen.

Om jeg har holdt et behørigt udkig eller ej, har intet at gøre med Marstals tilsidesættelse af alle regler. Jeg afværger kollisionen i sidste øjeblik i henhold til Sølovens bestemmelse om, at afværge kollision, selvom jeg har retten til vejen (også i egen interesse). Jeg håber med dette indlæg, at have skabt en bedre bagrund for en lødig debat.

Til dem der ikke mener, at jeg har forstand nok til at sejle, kan jeg oplyse, at jeg har sejlet på kanaler, søer, floder, Middelhavet, Atlanten, Nordsøen, Østersøen, foruden alle danske farvande. Jeg mener at have en vis erfaring i at begå mig i det maritime miljø.

Debat: Vigepligten skal overholdes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce