Debat: Takstnedsættelser? Nej tak
Af: Aage P. Kürstein, Færgegårdsvej 5, Marstal

Læserbrev: Eller rettere: kun under visse forudsætninger.

Den danske befolknings mobilitet indskrænkes af, at landet består af en halvø og hundredvis af små eller større øer. Der indsættes derfor færger eller opføres broer, og de skal selvfølgelig betales. Og der er kun brugerne til det. Hvis det blev betalt af staten, ville gennemrejsende tyskere, svenskere, nordmænd og andre slippe billigt, og det er vel ikke meningen. Dem, der slider på vejnettet, må betale, sådan er det.

Hvorfor skal en ærøbo, bornholmer eller samsing, der skal til fastlandet, betale mere end en fynbo, der vil til Sjælland?

Aage P. Kürstein, Marstal

Vi betaler jo også, når vi kommer til Østrig, Schweiz eller skal gennem de norske tunneller.

Nu vil chefredaktør Carsten Olsen så have nedsat taksten over Storebælt. Det ville for så vidt være rimeligt nok, men konsekvensen vil blandt andet være en forøget trafik over Fyn, og det har vi vel ikke brug for. Der er tryk nok på allerede. Folk vil jo altid tage den billigste løsning, og trafikken vil så trækkes fra Kattegat-overfarten og Langelandstrafikken for at blive koncentreret på Storebæltsbroen.

Det var jo oprindeligt forudsætningen, at broen ikke måtte være billigere end færgerne, så de skal da stadig kompenseres.

Derudover må der da gælde det samme for færgetaksterne til alle andre øer: Hvorfor skal en ærøbo, bornholmer eller samsing, der skal til fastlandet, betale mere end en fynbo, der vil til Sjælland?

Brug dog de overskydende kroner til at skabe ens priser jævnfør landevejsprincippet, og lad samtidig gennemrejsende betale deres andel af udgifterne til opretholdelsen af infrastrukturen. Den øgede mobilitet for alle brugere i alle dele af landet vil jo nok endda generere en merindtægt, og så kan vi snakke om takstnedsættelser. Men ikke denne ensidighed, Carsten Olsen.