Debat: Rør ikke ved rastepladsreglerne
Af: Jesper Højte, fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv

Læserbrev: Et flertal i Folketinget bestående af regeringen og Dansk Folkeparti vil lave et forbud mod, at lastbiler må holde i længere tid på en rasteplads.

Det kan ikke være videre gennemtænkt. For det er sådan med transporter, som går over landegrænser, at der er nogle klare regler for, hvornår chaufføren skal hvile.

De nye parkeringsregler spænder altså ben for branchen, da de lægger yderligere restriktioner på, hvordan en transportvirksomhed skal tilrettelægge transporterne. Og både danske og udenlandske chauffører vil blive ramt, da det i praksis kan vise sig meget svært at få de påkrævede 45 timer om ugen. Og hvis en dansk chauffør ønsker at køre kontinuerlig transport, så bliver denne mulighed nu taget fra ham.

Det er også sådan, at hvis regelændringerne bliver vedtaget i den form, som de har nu, så vil det blive mere besværligt og dyrere at transportere varer i Danmark. Det kommer i sidste ende til at ramme forbrugerne.

Endelig er det også ganske urimeligt, at man sådan med et fingerknips vil ændre på en årelang praksis i transporterhvervet. For med forslaget følger hverken alternativer eller overgangsperiode, hvilket må siges at være ganske uhørt. Endelig er der også tale om et brud med den frie bevægelighed i EU, som grundlæggende er en stor fordel for Danmark og danskerne.

Der er altså mange gode grunde til, at politikerne kraftigt bør genoverveje deres beslutning.

 

Mere om emnet

Se alle
Lastbilchauffører: Rasteplads-regler gør mere skade end gavn

Lastbilchauffører: Rasteplads-regler gør mere skade end gavn

Flertal vil gennemtvinge strammere regler for lastbilkørsel

Flertal vil gennemtvinge strammere regler for lastbilkørsel