Debat: Porto - hvor blev udviklingen af
Af: Aage Kürstein, Færgegårdsvej 5, Kragnæs, Marstal

Læserbrev: Professor i økonomistyring og ledelse ved AAU, Per N. Bukh, mener, at det vil være klogt at lade Postnord kræve mere i porto alt efter, om du sender et brev til staden eller på landet: Der er jo længere afstand mellem postkunder på landet, og det tager jo tid. Eller sådan noget. Og det skal byboere jo ikke betale for.

Nu er det jo sådan, at mange ting er dyrere i byen, og derfor har der i umindelige tider været forskellige stedtillægssatser; forskellen er pænt stor, så det har været et argument for udflytning af statens arbejdspladser: HK-ansatte får væsentlig mindre i løn, skrev avisen i sidste uge.

Så man bliver allerede kompenseret, ok? Og hvordan havde professoren tænkt sig, at postmand Per skal regne portoen ud, når han bliver kaldt ind hos Ane i Kæret for at tage et brev med. På Vesterbro bor de tættere end i Hellerup, på Strynø skal vi have færgebilletten med, så vi slår lige gps'en til og ganger med F for færge. Eller hvad?

Det er år siden, jeg opgav at have frimærker liggende - det er jo ikke til at finde ud af, hvor meget man skal sætte på brevet. Og når posten kun kommer en gang om ugen, må vi hellere køre på posthuset og lade dem regne prisen ud.

Nu har man også droppet udbringning af Ugeavisen, så nu kommer de slet ikke. De må jo have råd til at sige nej til den tjans. Til gengæld har vi så reklamedrengen, avisbuddet, GLS, UPS, Ærøbilen og to-tre vognmænd. Hvor ligger samfundets besparelse med alle de halv- og heltomme køretøjer?

I Tyskland koster et standardbrev 0,7 euro, det er cirka fem kroner, fra Flensborg til hvilken som helst alpehytte. Og det skyldes ikke kun en større mængde breve; men hvor PostMortem (!) gennem tiderne er blevet plukket for alle smukke fjer, herunder Postgiro, har man andre steder udviklet konceptet post. I Indien, hvor jeg var til genindvielse af postkontoret i Trankebar, kan man foretage alle mulige transaktioner, e-pay osv. Alle statens udbetalinger og øvrig kommunikation foregår som noget selvfølgeligt via statens eget postvæsen. Medens vi i Danmark skal tvinges til at benytte overgebyr-gribbene.

Så meget for økonomi og offentlig ledelse. Hvilke sanktionsmuligheder er der egentligt overfor private firmaer, når breve og pakker ikke når frem i tide?