Debat: Opdragelsesdebatten


Debat: Opdragelsesdebatten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Anja Marschall og Sine Penthin Grumløse, begge ph.d. og adjunkter på Professionshøjskolen UCC og medstiftere af Tænketanken Børn, Viden og Pol

Jørgen kirk
Debat FAA. 

Læserbrev: Børn skal opføre sig bedre. Alle gode kræfter samles i "Opdragelsesdebatten". Baggrunden er blandt andet den stigende larm i landets børnehaver og skoler og mange forældre er usikre på, hvornår de gør det godt nok eller blot ok. Vi ser to interessante forhold i dette. Dels at det knirker de steder, hvor børn er. Dels at forældre tvivler på deres rolle som forældre.

Tager vi det første, så er der ikke noget at sige til, at det knirker i landets vuggestuer, børnehaver og skoler. Ser man på børnenes vilkår med blot en smule kritiske øjne, mødes børn i stigende grad af ganske snævert definerede rammer. I såvel daginstitutioner som skoler er der ofte ganske få voksne til ganske mange børn. Igennem de seneste årtier har vi set en markant nedgang i antallet af pædagoger i børns daginstitutioner. Og i skolerne har lærerne fået flere og mere forskellige børn i klasserne. Sidstnævnte er ikke per se et problem, men bliver det nemt, når én lærer forventes at nå alle 28 børn med læringsmiljøer, hvor alle lærer noget og i øvrigt trives. For at hverdagen skal fungere så gnidningsfrit som muligt, er man mange steder nødt til at have en rigid rammesætning, hvor børn kommer til at stikke ud, når de siger fra eller blot er optagede af andre ting. Det nødvendiggør en høj grad af (selv)disciplin, selvledelse og "velopdragenhed", som mange børn (heldigvis) har svært ved at leve op til. Prisen er så, at de kategoriseres som dårligt opdragede.

Tager vi det andet punkt - forældrenes tvivl - er der måske heller ikke så meget at sige til, at det kan være svært at finde en balance. Forældrerollen er i dag spundet ind i en du-skal-ind-over-det-hele-men ikke-for-meget-logik, som alle kan fare vild i. Forældreintra, diverse kufferter mellem dagtilbud og hjem, legegruppearrangementer og lignende kan på flere måder betragtes som institutionaliseret curling, der rækker ind i forældreskabet på godt og på ondt. Hvis nogle forældre ryster på hovedet, når de nu får at vide, at de curler for meget, er det ikke sært.

Kunne man i stedet træde et skridt tilbage og kigge på, hvilke forventninger vi har til børnene og til forældrene i dagens Danmark? Undersøge, hvordan det kommer til udtryk, når børns opførsel betragtes som problematisk, og hvordan det kommer til udtryk, når forældrene bliver i tvivl? Gør vi det, får vi måske øjnene op for hvilke betingelser og vilkår, vi forventer, at børn og familier fungerer under, og måske vi her vil få en mere nuanceret forståelse af, hvordan "opdragelses-problemet" også er et samfundsproblem.

Debat: Opdragelsesdebatten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce