Debat: I fuld fart på vej til bedemanden


Debat: I fuld fart på vej til bedemanden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat FAA. 

Læserbrev: Til Carsten Olsens leder den 17. april "I fuld fart på vej til bedemanden" om hastighedsgrænser, farten dræber, o.s.v. har jeg lyst til at bidrage med nogle tal fra Danmarks Statistik og fra Vejdirektoratet:

Antal trafikdrab i Danmark: (Danmarks statistik)

2017: 183

2013: 191

2009: 303

2005: 331

2004: 369

2003: 432

2002: 463

1971: 1213

Vejdirektoratet - rapport fra 2008:

30. april 2004 ændredes hastighedsgrænserne på en væsentlig del af det danske motorvejsnet fra 110 til 130 km/t - med følgende resultater:

Hvor 130 km/t var tilladt steg gennemsnitshastigheden fra 120 til 121 km/t.

Hvor man bibeholdt 110 km/t faldt gennemsnitshastigheden i Storkøbenhavn fra 115 til 111 km/t og uden for Storkøbenhavn fra 119 til 116 km/t.

I 1988 ændrede man i Holland fartgrænserne på motorveje fra 100 til 120 km/t, og et stykke tid efter kunne man læse, at gennemsnitshastigheden var faldet fra 111 til 109 km/t.

Jeg ringede til en af mine hollandske venner og spurgte, om det virkelig var rigtigt, for det virkede underligt på mig. Han svarede: Ja, det stemmer, og det er fordi 100 km/t er uden logisk fornuft, hvorimod 120 km/t er fornuftigt, og der er jo ingen grund til at overtræde en fornuftig lov.

Samme gode ven ringede i øvrigt til mig om morgenen den sidste mandag i juni 1992 og sagde: Tak, min gamle ven, for en dejlig oplevelse (EM-finalen i fodbold).

Debat: I fuld fart på vej til bedemanden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce