Debat: Hvorfor er en Fyn-Als-motorvejsbro et godt initiativ, fru Schall Holberg?


Debat: Hvorfor er en Fyn-Als-motorvejsbro et godt initiativ, fru Schall Holberg?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat FAA. 

Læserbrev: I modsætning til Britta Schall Holberg (BSH) er jeg mere forskrækket end imponeret over, hvor lang tid foreningen Als-Fynbroen har investeret i sine broplaner. Det kan kun betyde, at de er længere fremme, end vi andre har fået at vide.

Ved et møde i Faaborg sidste år hørte jeg om planerne for første gang, og det var tydeligt, at der står en meget stærk motorvejs- og brolobby bag. De store firmaer i det sønderjyske er også begejstrede, blev der sagt. Men der blev kun talt om den tid, der kan spares på vejen mod og fra København, hvorimod transporter til Jylland og Tyskland jo ikke berøres.

Den nye motorvej skal forbindes til det gamle net ved Odense, men den videre vejføring er ikke planlagt, ej heller hvorfra på Sydvestfyn, broen skal gå. Skal motorvejen skære sig som en kile gennem naturperlen Svanninge Bakker (med de smukke golfbaner!) til Faaborg eller gå over Horneland, der vel dårligt kan bære at blive skåret over af en motorvej med dens belastninger: Støj, forurening øget trafik, omlægning af det lokale vejnet?

Det samme må være problemer på Als-siden.

Mit spørgsmål, om man da ikke - hvis overhovedet - kunne bygge en almindelig bro, blev besvaret med et forundret: "Det har man slet ikke overvejet!"

Det tager fra Faaborg kun en lille halv time ad landevejen at nå E20 ved Odense, så de enorme omkostninger af alle slags synes helt vanvittige i forhold til de påståede fordele.

Det er mig en gåde, at BSH først efter to år i bestyrelsen kom i tvivl om det kloge i projektet. Hendes forslag om forbedret færgedrift er derimod værd at overveje.

Hver gang Fyn "får" en motorvej eller et ekstra spor, er det til gavn for sjællænderne og jyderne, der på den måde kan suse hurtigt over øen. Fynboerne betaler i form af forringede tog- og busforbindelser, fordi der ikke er flere penge i kassen.

Nej, BSH, det er ikke et godt initiativ. Det tjener kun snævre privatinteresser på bekostning af de ubestridelige fordele ved en forbedret kollektiv traffik.

Debat: Hvorfor er en Fyn-Als-motorvejsbro et godt initiativ, fru Schall Holberg?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce