Debat: Hvilke børn gavner kampen for svendborgprojektet?


Debat: Hvilke børn gavner kampen for svendborgprojektet?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Karl Magnus Bidstrup, medlem af Svendborg Byråd for Alternativet , Ågårdsvej 2, Skårup
Billede
Debat FAA. 

Synspunkt: I avisens leder den 10. oktober kan jeg læse, at min holdning om at lade skolerne selv bestemme over deres midler, er udtryk for et mangelfuldt hensyn til virkeligheden frem for principper. Det vil jeg umiddelbart lade stå for Hans-Henrik Dyssels egen regning, men blot notere mig, at jeg til enhver tid vil mene, at de, som driver skole, er bedre til at vurdere, hvad som er gavnligt for børn, end både han og jeg er.

Og samme dag kan jeg læse, at Peder Jest mener, at forslaget om at se på projektet nærmer sig et svigt af de svageste børn, og at borgmesteren skal holde fast i projektet af hensyn til netop dem. Til det har jeg en del at sige.

Vi sender nu børn fra børnehave i SFO to måneder tidligere end før. Beskærer specialundervisningen for voksne med fem procent. Reducerer i ressourcepædagoger med 10 procent. Beskærer fællestiden for 0.-3. klasse. Og om føje tid øger vi formentlig klasseloftet til 28 elever. Hvem bliver ramt af ovenstående? Det gør de svageste. Men de skriver desværre ikke så ofte læserbreve som chefredaktører, læger og forskere.

Og vi mangler stadig at finde 8,4 millioner kroner om året på børne- og ungeområdet. Hvor de penge skal findes er endnu under udarbejdelse, men jeg kan godt afsløre, at det også kommer til at ramme de svagest stillede.

Og imens de er under udarbejdelse, holder et bredt flertal fast i, at det er noget nær blasfemisk at skære på idrætsskoleprojektet. Et projekt til 4,2 millioner om året, som alle børn i Svendborgs folkeskoler deltager i.

Et projekt som lægger beslag på 40 procent af den understøttende undervisning. Undervisning, som blev sat i verden, for at hjælpe børn fra hjem med dårlig eller ingen skolekultur. Tid, som kunne bruges på at sikre, at alle børn kom fra folkeskolen med 02 i dansk og matematik, som nu er et krav til alle ungdomsuddannelser. Eller som kan konverteres til tolærerordning, og derved skabe plads til kortere skoledage for alle elever.

Så præmissen om at forslaget er et angreb på de svagest stillede, vil jeg vende mig kraftigt imod. Og vil det føre til, at alle børn sætter sig ned og bliver fede og får diabetes, hvis vi ændrer blot et komma i projektets beskrivelse? Nej, for siden projektets fødsel, er der kommet en folkeskolereform som skal sikre, at der er bevægelse i undervisningen. Og flere skoler har endvidere selv, og for egne midler, øget idrætsundervisningen for udskolingselever. Så for at forestille sig det, skal man vist have de meget sorte briller på.

Men vil en beskæring betyde, at forskningsprojektet mister sin værdi som forskning? Ja, det vil det uden tvivl. Men det er ikke vores opgave som kommune i tider som disse at understøtte et forskningsprojekt, som af egen kraft kan fundraise 32 millioner til SDU på baggrund af projektet. Og jeg foreslår ikke at afskaffe projektet, som folk åbenbart fejlagtigt udleder. Men skal det koste 4,2 millioner kroner?

Debat: Hvilke børn gavner kampen for svendborgprojektet?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce