Debat: Højere hastighedsgrænser i Sydjylland og på Fyn
Af:

Ole Birk Olesen, MF (LA) transport-, bygnings- og boligminister og transportordførere Kristian Pihl Lorentzen, MF (V), Rasmus Jarlov, MF (K), Vill

Læserbrev: Hastighedsgrænserne skal give mening for den enkelte bilist. For hastighedsgrænser, der virker logiske, og som er forsvarlige for trafiksikkerheden, er nemmere for bilisterne at overholde end hastighedsgrænser, der virker ulogiske. Derfor har regeringen nu sammen med Dansk Folkeparti indgået en finanslovsaftale for 2018, hvor der blandt andet bliver sat 94 mio. kr. af til at gøre en række strækninger over hele landet klar til højere hastighedsgrænser.

I Sydjylland og på Fyn bliver det fremover muligt at køre 130 km/t på E45 mellem Skærup og Kolding og mellem Fredericia og Vejle og på E20 mellem Odense og Nyborg. Samtidig sættes hastighedsgrænsen op fra 80 til 90 km/t på Rute 30 mellem Korskro og Grindsted ved Årre og på Rute 11 mellem Skjern og Varde ved Lyne. Opgraderingerne på strækningerne forventes at finde sted i perioden fra 2018-2021.

Det betyder, at fynboerne og syd- og sønderjyderne kan komme hurtigere til og fra arbejde, og dermed får mere tid til familien og fritidsliv, og sikrer samtidig bedre vilkår for erhvervslivet, som nu kan komme hurtigere frem med sine varer.

Vi forbedrer vejene, så de er indrettet trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt til de højere hastigheder. For det skal være sikkert at færdes på de danske lande- og motorveje - også når det nu bliver muligt at komme lidt hurtigere frem.