Debat: Fynsk trafik i finanslov
Af: Erling Bonnesen, MF (V), Kløverbakken 12, Broby

Læserbrev: Det styrker de fynske udviklingsmuligheder, at vi har fået gode fynske trafik- og infrastrukturprojekter med på finansloven 2018. Nu får vi sat handling bag ordene. Det tredje vestfynske motorvejsspor kommer i gang hurtigst muligt med næste etape fra Nr. Åby til Odense V. Samtidig er der sat penge af til støjbekæmpelse ved motorvejen syd om Odense med støjskærm og støjdæmpende asfalt.

Takstnedsættelse på Storebælt med 15 procent fra 1. januar 2018 og 25 procent fra 1. januar 2023 på al vejtrafik og persontog over Storebælt fremmer mobiliteten.

Der igangsættes undersøgelse af Søby Havn-projektet på Ærø. Det er et meget vigtigt projekt for Ærø og Sydfyn til sikring og skabelse af arbejdspladser, vækst og udvikling. Søby Værft er rigtig gode til at reparere skibe og da skibene bliver længere og længere, så skal moler og dok også være længere. Det kræver store havneinvesteringer og det er glædeligt, at Ærø selv går foran og har sat de første penge af, men det store projekt gør det nødvendig, at staten også kommer på banen med økonomisk tilskud til havnedelen.

Trafikprojektet "Fra Omvej til Smutvej" fra Svendborg, hen over Tåsinge og Langeland, videre over Spodsbjerg-Tårs overfarten kommer nu på tegnebrættet igen, hvor vi i finansloven har fået sat penge af til undersøgelse af fremskudt færgehavn i Tårs. Senere er det hensigten også at få gjort noget ved opgradering af vejsystemet på Tåsinge, således at der kan blive en hurtigere og mere smidig trafikafvikling, hvilket er nødvendig med den stigende trafikmængde på strækningen fra Svendborg og sydpå over Tåsinge og Langeland.

De igangsatte undersøgelser er anerkendende tilkendegivelser fra Folketinget til projekterne og et godt afsæt til at kæmpe videre for projekterne. At starte med sådanne undersøgelser er i øvrigt en meget sædvanlig måde at starte trafikprojekter op på.