Debat: En mere genial løsning af motorvejsproblemerne på Fyn


Debat: En mere genial løsning af motorvejsproblemerne på Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Erik Dagø, politiemeritus, Grønnegade 40, Troense
Billede
Debat FAA. 

Læserbrev: John Lohff fra Als-brokomitéen havde et større indlæg i FAA 9/12 under "En gylden investering med Als-Fyn forbindelsen".  Men den kan blive endnu mere gylden og mindre omkostningskrævende end det dyre og problemfyldte tredje spor over Fyn.

Se herunder mit forslag, som med ét hug vil få 30-50 procent eller mere af den vestgående (og modsatte trafik) væk fra nævnte strækning, Odense-Middelfart, hvis man følger min idé. Man vil spare ca. 150 km incl. slidtage, tid og brændstof/udledning af CO2 ved at køre ad det foreslåede vejforløb fremfor at køre til Lillebælt uden om Kolding og sydpå eller modsat.

Når man kører ad motorvej E20 mod vest og trafikken deles mod nord og syd efter Lillebæltsbroen, kører mindst 50 procent mod syd og resten mod nord. Det er selvfølgelig ikke alle, der skal videre til Tyskland, men en meget høj procent og navnlig tung trafik skal.

Trafik mod Sønderjylland og Tyskland før Odense vil med fordel kunne dreje fra motorvejen ved Odense og køre videre ad motorvejen mod Svendborg og så måske dreje af ved den nye udfletning ved Lumby. Den påtænkte motorvej kan anlægges på jomfrulig jord forbi Heden og forbi Brobyværk til Horne Land, hvor Als-broen skal forbinde Fyn med Als med en "almindelig gennemsejlingshøjde". Skibe med høje master kan sejle gennem det nærliggende Alssund med de oplukkelige broer her. 

På Als er allerede etableret motorvej til grænsen og E45 fra Sønderborg, så det er "kun" de knapt otte km vejforløb på Als og de ca. 35 km på Fyn, der skal etableres som motorvej - så er Fyn og Als/Jylland bundet sammen incl. en bro på ca. 11 km. Man kan derved spare endnu en betydeligere dyrere Lillebæltbro og vejanlæg, som foreslået nord for Middelfart til Jylland, idet den nuværende E20 over Fyn sagtens kan klare trafikken i mange år uden et spor mere, når måske mindst 50 procent trafik, og navnlig tung trafik, på vej mod syd drejer af i Odense, hvor der står et skilt: Flensburg.  Og sydfra et skilt: Odense.

Se mit kort med forslaget, som kan etableres uden at genere trafikken over Fyn under arbejdet. Trafik til og fra Langeland og Fyn i en linie fra Odense til Assens vil med fordel bruge en sådan vej. Se at få slået de streger og kom igang. Pengene er jo fundet.

Debat: En mere genial løsning af motorvejsproblemerne på Fyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce