Er vores børn blevet en metervare? I mange kommuner barsler man med tanken om at sælge børnehavepladser i små bider. Det er ud fra et økonomisk rationale, at der tænkes på at spare penge. Lad for Guds skyld være! Alt for meget bliver ødelagt, hvis man åbner op for muligheden for, at sælge børnehavetid i moduler. Hvor er hensynet til det at tænke i pædagogiske helheder henne? Hvis lille Peter skal hentes midt på dagen, fordi hans forældre har kunnet vælge det - er der en risiko for, at den pædagogiske helhed ikke længere hænger sammen. De forkrommede pædagogiske læreplaner, som blev indført for få år siden, betyder at børnenes hverdag i børnehaven er nøje planlagt og gennemført.

Det hænger ikke sammen med at børnen kommer og går efter forældrenes forgodtbefindende. Det skulle heller ikke undre, hvis familier med få økonomiske resourcer vælger moduler fra - har netop de børn som har aller mest brug for den omtalte pædagogiske helhed. Forældre skal ikke have en valgmulighed her. Det er børnenes trivsel og udvikling for vigtig til! Desuden vil det medføre en række forklaringsproblemer i blandt børnene, hvis Peter altid skulle tages ud imens børnene var igang med noget vigtigt!

En helt anden siden af sagen er den administration sådanne ordninger giver. Hvis der dagligt skal registreres de forskellige børns kommen og gående - vil al for meget værdifuld børne tid gå tabt. Det er samværet med børnene der er kerne opgaven. På mange andre fronter er der kamp om de ansattes varme hænder - det må aldrig gå ud over En tredie side er personalesammenhængen. Hvis der ustandseligt sker ændringer i antallet af børn i en børnehave vil det med stor sikkerhed betyde løbende tilpasninger af personalenormeringen. Det er ikke let at skabe en homogen gruppe medarbejdere, hvis man ustandseligt skal forvente ned- eller opnormeringer. Nej, der skal kun laves om med største omhu. Det centrale er trivsel, nærvær, forudsigelighed og arbejdsglæde. Det giver høj kvalitet som vi som samfund skal høste frugten af om flere år. Børnehavebørn skal have den bedste start på institutionslivet. Der skal være trivsel og kvalitet i hverdagen. Lyt til personalet - de ved hvad det drejer sig om. De har trods alt taget en uddannelse, der giver dem kompetence til, at udtale sig om børns trivsel og behov. Det er på tide, at gøre op med den tiltagende bureaukratiske opfattelse af at børn er en vare, som kan mengleres rundt med efter forgodtbefindende! En pædagogisk indgangsvinkel til det at drive en daginstitution er langt at foretrække frem for en økonomisk orienteret. Selvfølgelig koster at drive en børnehave - javel men opstil en forsvarlig ramme og lad pædagogerne udfylde den både på kort og langt sigt. Omfanget af lukkedag er fortsat stort på trods af løfter om det modsatte. For bl.a. at spare personaleressourcer er disse indført. Lukkeperioder giver ej heller ro og fred til at skabe helhed i hverdagen for børnene.

Det er betænkeligt, at der hvert år opstilles besparelses- og ændringsforslag. Fred børnehaverne - så de kan passe arbejdet med at skabe grundlaget for vores børns udvikling! Vi lever i et samfund, hvor vi har uanede muligheder med hensyn til uddannelse og jobs. Men hver ting til sin tid. Børnenes trivsel i deres første år er efter min overbevisning af afgørende betydning for deres trivsel fremover. Kun hvis børnene hviler i sig selv er de i stand til at navigere i den til stadighed mere og mere krævende verden som de skal leve i.