OVERVÅGNING: Anders Kjærsigs Synspunkt 18/6 bør ikke stå uimodsagt, da det er et skoleeksempel på galoperende, vrinskende paranoia. Kjærsig har læst Orwell og Kafka, og ifølge ham står vores samfund på tærsklen til at realisere benævnte forfatteres skrækvisioner.

Hvorfor? Jo, angiveligt på grund af GPS, overvågningskameraer i det offentlige rum og lignende former for 'kontrol', som Kjærsig tendentiøst kalder det. Undskyld mig, hvis jeg nægter at gå i panik over, at der f.eks. hænger overvågningskameraer på den lokale tankstation. Ifølge Kjærsig burde jeg blive grebet af en "latent angst, der kun gør borgere ... endnu mere syge, end de er i forvejen." Endnu mere?

Tal for dig selv, Kjærsig! Jeg er ikke syg, har heller ikke dårlig samvittighed og er simpelthen ikke selvhøjtidelig nok til at bilde mig ind, at staten har ansat titusindvis - mindre kan jo ikke gøre det - "spioner", hvis eneste sindssygt kedelige opgave består i at glo på intetsigende optagelser af mig og andre gennemsnitsdanskere, mens vi forretter vore trivielle hverdagsærinder i det offentlige rum.

Jeg kan ikke nære mig for at spørge - måske retorisk - om Kjærsigs apokalyptiske fantasier mon udspringer af det faktum, at han som præst hævder at vide, at der rent faktisk er et "øje i det høje", der lurer på ham og alle andre hver eneste sekund af vore liv - og ikke kun i det offentlige rum?!

Hvis man allerede tror på en kosmisk "Big Brother", er springet til at tro på én eller flere jordiske kopier måske ikke så stort. I så fald har jeg næsten medlidenhed med Kjærsig, men jeg vil ikke desto mindre opfordre ham til at skrue ned for hysteriet og eventuelt stille skarpt på nogle virkelige og mere alvorlige problemer. Og nej - det er ikke noget, "Big Brother" har betalt mig for at skrive.
  • fyens.dk