Vort fælles politiske ansvar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

UDFORDRINGER: Jeg erindrer ikke i mine over 25 år i politik et så intensivt politisk år som 2001. En lang valgkamp, uden at der var udskrevet valg, og så i slutningen af året et tredobbelt valg. Min personlige beslutning om ikke at kandidere til både byråd og folketing blev sat i relief som den rigtige beslutning. Vælgerne kvitterede også, specielt i Børkop og Fredericia, med en flot opbakning til Socialdemokratiet og til mig. Det er jeg umådelig glad og taknemmelig for.

Socialdemokratiet i Børkop og Fredericia er efter valget den eneste kreds i Vejle Amt, hvor partiet stadig er større end Venstre - og samtidig har rent socialdemokratisk borgmesterstyre. Den forpligtelse vil jeg håndhæve fra min position som 1. suppleant til partiets folketingsgruppe.

Den 11. september blev vores fælles politiske ansvar understreget, ikke kun som pæne ord om den 3. verden og globaliseringen - nu har vi alle ansvaret for, hvordan verden ser ud. Konsekvenserne af mange års slumrende og slatten holdning til internationaliseringen, også i Danmark, nåede hytte og hus overalt på jorden.

Danmark er, efter aktiveringen af NATO's artikel 5, i krig! Nu gælder det om, at vi får placeret os dér i det internationale politiske billede, hvor vores styrke er: i FN's humanitære arbejde, i OSCE's arbejde omkring opbygningen af demokratier, i EU's arbejde for udvidelse med de tidligere østlande og fælles menneskerettigheder. Her skal vore politikere gå foran befolkningerne og tage det ansvar, der ikke blev taget alvorligt inden 11. september.

Mål omkring indførelse af skat på kapitalhandel, eftergivelse af gælden for ulandene og kampen imod den øgede koncentration af kapitalmagten i verden er for mig mål, som skal forhindre dén 3. verdenskrig, der truer, og samtidig mål, som skal sikre det enkeltes menneskes velfærd.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce