ISLAM: Svar til Inam Dahl, Aktivt Kvindeforbund i Danmark: Du mener, at jeg blander tradition ind i religionen. Selvfølgelig gør jeg det, det gør en masse muslimer også, så hvorledes skulle jeg kunne skelne. Jeg vurderer ud fra virkelighedens verden på de eksempler, jeg har hørt, set og læst om.

Rettigheder inden for ægteskabet har du, siger du. Men hvad så, hvis en muslimsk kvinde ikke bliver gift? Eller hvis ægtemanden dør tidligt, hvad så med rettighederne?

Jeg er sikker på, at islam betyder alt det, du skriver om for både mænd og kvinder. Men det er måden, man fortolker religionen på, der er noget anderledes.

Du siger selv, at "mit mod skal være i at stå fast ved islam kontra kultur og traditioner."

Ergo indrømmer du, at der er et gab imellem det gode budskab, der står i Koranen, og den virkelige verden, hvor jeg ser mange overgreb, især mod kvinder, ske i islams navn. Hvoraf det værst tænkelige må være den brutale omskæring, der sker i visse lande i Afrika.

Det er heller ikke religionen islam som begreb, jeg opponerer imod, men alle de frihedsbegrænsende ting imod kvinder i hele verden, der sker i islams navn.

Men frihed sætter du måske også pris på, siden du fremhæver at have separat økonomi, kunne have job og kunne studere.

Med hensyn til beklædning, så har den frihed, jeg har haft ved at vokse op uden lange gevandter, betydet, at jeg kunne dyrke idræt i skolen, deltage i svømmeundervisning sammen med drengene, spille håndbold og fodbold. Vi kunne lege, være børn og teenagere sammen uden at være adskilt i to køn.

Vi har haft religionsundervisning også, men den kristne tro bar ikke den ydre dimension som islam, men nærmere en indre overbevisning. Derfor har jeg kunnet have en helt anden fri opvækst, end den muslimske pige ville kunne få i en dansk skole, hvis hun skal gå tildækket. Det er rart at have friheden, både derhjemme men sandelig også derude i samfundet, til at gå klædt, som man vil.

Denne diskussion er ikke kun en debat om beklædning. Jeg kæmper for kvinders ligestilling og lige rettigheder over hele verden, og jeres dragt bliver for mig et symbol på kvindeundertrykkelse.

Din og min diskussion er et udslag af et kultursammenstød, men vi behøver hverken at slås eller slå ihjel. Debat skal der til, og vores kamp slutter ikke. Din kamp må være at anskueliggøre for dine egne, hvad islam står for. Min kamp er at få mennesker til at forstå, at alle mennesker er lige, uanset køn, religion, hudfarve, osv. For Gud/Allah er vi alle lige.
  • fyens.dk