Visionen der endte i en ghetto: Bliver man mere dansk af at blive dunket i hovedet?

Visionen der endte i en ghetto: Bliver man mere dansk af at blive dunket i hovedet?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stig Grenov, Kristendemokraternes landsformand, Erantisvej 2, Hørsholm
Billede
Debat. 

Der er grund til at være stærkt begejstret for statsministerens vision. Et Danmark, hvor "vi kan forfølge egne drømme. Og samtidig tager ansvar for dem, der ikke får deres opfyldt".

Men jeg savnede Dronningens tale om det, der betyder mest for os. Familien og de nære relationer. Der blev talt om arbejdskraft, økonomisk opsving, skattelettelser og råd til velfærd. Alt sammen væsentlige politiske temaer, men de var som støvsuget for civilsamfundets betydning.

Og "dem der ikke får deres drømme opfyldt", det stigende antal fattige børn, familier der er røget ud over kanten grundet misbrug, psykisk sygdom eller stress, blev kun nævnt i lovprisningen af de sociale nedskæringer. Socialpolitikken synes lagt over i beskæftigelsesministeriet. Til gengæld fyldte 22 ghettoer så meget i talen, at de fremstod som alle problemers moder. Et stereotypt billede af dårligt talende fremmede, der isolerer sig i ghettoer mens de lænser staten for kontanthjælp, dyrker bandekriminalitet og udsætter deres børn og unge for religiøse og kulturelle overgreb.

Vi skal se problemerne i øjnene. Også jeg har været rundt i landet og hørt mennesker fortælle om religiøs forfølgelse, isolation og særdeles problematiske sociale forhold. Nedrivning af trøstesløse 70'er boligblokke kræver en statslig håndsrækning. Men at afskaffe parallelsamfund med en bulldozer svarer til at bekæmpe prostitution ved at bortsprænge Istedgade. Nissen flytter med. Statsministerens forslag benyttes i øvrigt allerede i dag. Boligselskaber sikrer varieret, social baggrund blandt udlejerne. Kommuner tænker nyt i byplanlægningen. Skoleledere, lærere og pædagoger kæmper hårdt for at klæde den kommende generation på til et demokratisk samfund. Eneste forskel er statsministerens tyrkertro på, at tyrkere og deres efterkommere bliver mere danske af at blive slået i hovedet fra Christiansborg. Skoler og kommuner trues med statsstyring.

Jeg deler statsministerens overbevisning om, "... at det at være en del af et fællesskab på en arbejdsplads, det betyder noget". Men det er fællesskabet i spejdertruppen, familien og civilsamfundet der er altafgørende for integrationen. Styrk dem! Børn med sprogvanskeligheder lærer ikke dansk i børnehaven. For pædagogen er uuddannet og har 16 andre unger at se til. En styrkelse af de sociale myndigheders arbejde med familier med manglende sprog og kulturforståelse er derimod altafgørende. De fleste forældre vil deres børn det godt, og uden forældrene lykkes intet.

Også jeg er bekymret for, at "danske værdier som ligeværd, frisind og tolerance taber terræn". Min bekymring skyldes dog i lige høj grad knægtelsen af de borgerlige frihed til at tro, tale og mene som parallelsamfundene. Derfor er det glædeligt, at Lars Løkke fremover kun vil sætte ind de steder, hvor problemerne er størst, uden at genere danskerne. Det og en ordentlig behandling af flygtninge vil KD holde ham fast på.

Ingen tvivl; flygtninge skal hjem, når forholdene er til det. Og Danmark skal være et åbent land for arbejdskraft, talenter, og dem der forelsker sig i en dansker. Specielt det sidste venter jeg med spænding på bliver virkelighed. For tilfældene, hvor regeringen splitter familier og fratager børn en eller begge forældre, bliver flere og flere. Hvis Statsministeren virkelig mener, at det handler om at vælge Danmark til og ikke om hudfarve eller religion, er der håb forude. Hans besøg i en indonesisk moske er et positivt tegn. Tak for det. Nu venter vi på, at han tør gøre det samme i Danmark blandt sekulære muslimer. I al beskedenhed var jeg den eneste partileder, der besøgte Danmarks ældste moske i Hvidovre i anledningen af dens 50 års jubilæum.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce