Vielse af homoseksuelle par. Præsters ret til at nægte vielser skal afskaffes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Vielser: I 2012 stemte et bredt flertal i Folketinget for at give homoseksuelle ret til kirkelig vielse. Et stort og historisk skridt i den rigtige retning mod bedre ligestilling for LGBTQ-personer. Derfor ærgrer mig inderligt, når jeg læser, at op imod en femtedel af adspurgte præster svarede i en rundspørge fortaget af TV2, at de har eller vil nægte at vie par af samme køn. Det ærgrede mig så yderligere, da jeg fandt ud af disse præster faktisk har loven på deres side, da de med paragraf 7a i lov om medlemskab af Folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning kan påberåbe sig retten til at nægte et par vielse. Havde Folkekirken nu været en privat institution, havde de kunne gøre som de ville, men som offentlig institution at praktisere diskrimination overfor borgerne, er mig dybt godnat. Det bør kun være rimeligt at forvente en sidestilling af præsters behandling af borgerne med kommunale embedsmænd, sygeplejere, politibetjente og alle andre offentligt ansatte: En behandling, som er lige og retfærdig, uanset hvem du er. Paragraf 7a er altså en profan særregel på et udelukkende religiøst og personligt spørgsmål. Det kan vel et eller andet sted sammenlignes med en socialrådgiver, der vil nægte at rådgive arbejdsløse rødhårede, fordi vedkommende ikke brød sig om pågældende hårfarve. Yderemere er vielsen juridisk slet ikke et sakramente for Folkekirken, men derimod et borgerligt hverv,

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce