Vi skal ikke give al arbejde til robotterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ahmed Akkari, tidl. imam og konsulent
Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Debat. 

På Kant: En dag gik jeg med en yndig, kløgtig veninde ind i en stor Føtex et sted i Danmark for at købe en gave til en bekendt. Da vi nåede til kasserne, stod valget mellem at gå til en bemandet kasse eller at taste varen ind selv ved maskinen. Jeg insisterede på at vælge kasse­damen, fordi vi altid bør prioritere, at mennesket får jobbet. Det udløste en spændende diskussion mellem os, om ikke virksomhedens profitmaksimering burde være det afgørende, og om man altid i regnestykket skal tage højde for, om man kan gavne et menneske.

En dag så jeg en robot i gang med at slå græs på en smuk grøn plæne ved et gods, og mine tanker gik til de to-tre gartnere, der ville være ansat, hvis ikke den fordømte robot dér havde fået jobbet. Vi er unægteligt på vej mod et punkt, hvor virksomheder og det offentlige giver flere job til robotter og maskiner og færre til mennesker.

Vi behøver ikke smadre maskinerne eller stoppe med geniale opfindelser, for de gavner os, men vi skal tage højde for at indtænke en lille procentdel kompensation af hver eneste robot til det menneske, der pga. opfindelsen uværgerligt kommer til at miste jobbet.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce