ASYL: Leif Henningsen, Broby, er åbenbart meget harm over mit "Synspunkt" (8/1) og skriver, "at de afviste irakere ikke i den nuværende situation skal sendes tilbage til et land, der er i total opløsning, hvor lig flyder i gaderne, drab og voldtægt er dagligdag. Alle, der har kendskab til situationen i Irak, advarer."

FN harnetop advaret om at sende folk tilbage til det centrale og sydlige Irak, og det betyder, at asylansøgere fra disse områder kan få deres sag genoptaget. Så vil det kompetente, domstolslignende organ Flygtningenævnet tage stilling ud fra de nye oplysninger og give asyl, hvis det er berettiget.

Hele det nordlige område i Irak, altså irakisk Kurdistan, som ellers i en årrække har været etmeget usikkert område, er nu ret fredeligt og velfungerende under delvistkurdisk selvstyre - og så skal folk derfra vel hjem og bidrage til opbygningen af landet?

Henningsen skriver videre, at vi har en pligt til "at hjælpe dem, der har hjælp behov", og det er jeg fuldstændig enig i. Men jeg mener, at det er Flygtningenævnet, der på grundlag af sagernes fulde oplysning skal tage stilling. Vi kan ikke afgøre asylsagerved indsamling af underskrifter hos folk, der ikke engang kender sagerne.

Erik Morsing har samtidig et indlæg, hvor han netop pointerer, at vi naturligvis må prioritere, idet vi ikke kan løse alle verdens problemer. Det har han ret i.

Den populistiske kampagne for "amnesti nu" mener, ligesom Leif Henningsen tilsyneladende gør, at man har krav på asyl, blot man kommer fra Irak. Men vi kan jo ikke modtage alleIraks knap 30 mio. indbyggere(og et endnu større antal fra Afghanistan)- vel?

Vi må altså prioritere, og såburde det ikke undre, at mellem en og to procent af det antal, der allerede har fået ophold, er blevet afvist.
  • fyens.dk