Af: Anni Matthiesen, børne- og undervisningsordfører (V), Egebjerg Landevej 14, Krogager

Uddannelse: Ingen uddannelse og intet arbejde. Det er desværre situationen for næsten 50.000 unge danskere på 15-24 år. Det er en stor gruppe unge mennesker, som befinder sig på kanten af systemet. De har slørede fremtidsudsigter, og de er faret vild i det komplekse uddannelsessystem, vi har fået skabt hen over årene. Også her i det sydjyske er der mange unge, som hverken har fundet vej til uddannelse eller arbejde.

Det er simpelthen ikke godt nok.

Netop derfor fik vores regering sidste efterår en aftale på plads om en ny Forberedende Grunduddannelse. Den Forberedende Grunduddannelse skal rydde op i mylderet af komplekse uddannelsestilbud og skabe én indgang for unge på op til 25 år, som står uden job eller ungdomsuddannelse.

Jeg er glad og stolt over, at jeg var med til at forhandle denne vigtige aftale på plads. For det er hverken holdbart eller fair, at vi har tabt så stor en gruppe unge mennesker på gulvet.

Med den Forberedende Grunduddannelse skaber vi et system, der er langt enklere for de unge at finde rundt i. Uddannelsen tager udgangspunkt i den enkelte unge, som blandt andet bliver tilknyttet en fast kontaktperson. Vi styrker kvaliteten, sammenhængen og den faglige fremgang for denne gruppe unge mennesker. Det skal også gavne nogle af de unge her i Sydjylland, som befinder sig på kanten.

Samtidig anerkender vi i Venstre, at for nogle unge er skolebænken ikke den bedste vej til et langt og godt arbejdsliv. For nogle unge er den bedste vej at komme direkte i job. Og det skal der også være plads til. Jeg mener, der skal være plads til forskelligheder, og at vi skal tage udgangspunkt i den enkelte unge. Det er sådan, vi får alle med. Det har vores unge mennesker brug for - og det har Danmark brug for.