Vi har overhalet Sverige

Erling Wolff

Vi har overhalet Sverige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

rygeforbud

Med bopæl i et villakvarter i Odense kan jeg ofte både se og lugte røg fra antændt pejsebrænde, og i sommertiden kan jeg observere røg, når grillmaden tilberedes i adskillige af kvarterets haver, og akkurat som manden på risten får jeg lov at smage på duften af kød eller fisk, som gøres parat til fortæring.

Desuden er jeg velkendt med udstødningsgassen fra bybusserne, som kører så tæt forbi min terrasse, at jeg næsten kan røre ved dem.

I skrivende stund føler jeg mig ikke helbredsmæssigt truet af røg fra hverken pejs, grill eller bybusser. Tværtimod er lugten af røg med til at signalere, at levende mennesker rører sig rundt omkring.

Derfor undrer og ærgrer det mig, at det af en aktuel undersøgelse, som Ugebrevet Mandag Morgen har foretaget, viser sig, at et flertal af danskerne siger nej til, at rygerne skal have lov til at tænde cigaretten ved det udendørs cafébord. Kun 36 procent er imod et udendørs rygeforbud på steder, hvor mange mennesker er samlet.

Det handler angiveligt om, at et flertal ikke har lyst til at få andres røg ind i næsen. Sådan udtrykker Inge Haunstrup Clemmensen fra Kræftens Bekæmpelse sig, men hun udtaler sig kun om tobakken og medtager i sin kommentar mærkeligt nok ikke røgen fra pejse og grill og udstødningsgassen fra den voksende bilpark.

Til gengæld udtaler biskop (og ryger) Kjeld Holm til Ekstra Bladet, at "nu bliver vi snart mere hysteriske end USA. Vi har for længst overhalet Sverige som forbudsland, og endda anført af en såkaldt liberal regering".

Filmproducent og eksryger Peter Aalbæk Jensen siger det endnu stærkere. Han mener, at "det er folkefacismen i al dens magt og vælde", og tilføjer: "Lad os som det næste få indført klapjagt på fede mennesker. De forurener også naturen".

Med tiltagende overvågning, kontrol og forbud er mit fædreland i færd med at distancere sig fra demokratiets klare bud om det enkelte menneskes frihed, og ikke mindst fra den afslappede glæde, som ofte opstår spontant, når mennesker mødes - med eller uden tobaksrøg i luften.

Vi har overhalet Sverige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce