Vi gør noget ved det

Vi gør noget ved det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

regnskabsrod

af dan jørgensen

MEP (S), Rue Wiertz, ASP 11G116, B-1047 Bruxelles

Som beskrevet i Fyens Stifts­tidendes leder 9/2 er der desværre rod i pengesagerne i EU. Heldigvis er vi nogen, der gør noget ved det. Det kunne lederskribenten godt have fremhævet i stedet for ensidigt at kritisere "systemet".

Misforstå mig ikke. Lederskribenten har helt ret i, at der er noget rav ruskende galt. Fire milliarder euro er blevet udbetalt uden, reglerne er blevet fuldt. På trods af, at det ikke betyder, at pengene er spildt (der er bygget broer, veje og andet godt for midlerne), så er det selvsagt fuldstændigt uacceptabelt, at der er sket fejl.

Derfor har jeg som EU-parlamentets ansvarlige for budgetkontrollen i år skruet bissen på over for EU-kommissionen, som har ansvaret for rodet. Vi vil have en forklaring, og vi må have ændret reglerne, så en lignende situation ikke opstår igen. Ellers nægter jeg simpelthen at godkende regnskaberne.

Det har fået sveden frem på panden af de ansvarlige EU-kommissærer, som nu arbejder hårdt på at leve op til vores krav.

Derfor er det måske lidt misvisende, når lederen skriver, at det "er ærgerligt, at top­embedsmænd og politikere i de forskellige led ikke kan forenes i bestræbelserne på at få orden i pengesagerne". Lige nu er vi - som er de eneste folkevalgte - faktisk i gang med at gøre noget.

Lederskribenten gør den fejl at betragte EU under et. Det kan man ikke. Der er mange forskellige institutioner med mange forskellige ansvarsområder og roller. Ganske som i dansk politik.

Vi gør noget ved det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce