Vi er nødt til at fortolke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

tro

af werner elof sørensen

sognepræst i Lumby Sogn, Bispeengen 11, Odense N

Den 7/2. går Allan Hejnfelt i rette med min måde at læse Bibelen på. Han henleder opmærksomheden på, at jeg fortolker det, jeg læser i Bibelen.

Vi er jo alle nødt til at fortolke, både når vi bruger den fundamentalistiske bogstavtro bibellæsning, som Allan Hejnfelt slår et slag for, og når vi bruger den bibellæsning, hvis mål er at være tro mod ånden i det, der står skrevet, som jeg forsøgte at give en prøve på den 4/2.

Her kalder jeg ganske rigtigt Guds modstander slangen i historien om Adam og Evas syndefald for Djævelen. "Kært barn" har jo som bekendt mange navne. Ligesom Dødsriget og Underverdenen er nævnt adskillige steder i Det Gamle Testamente og sikkert gjorde "god fyldest" som betegnelse for det, der senere blev kaldt for Helvede, når folk skulle give udtryk for deres opfattelse af virkeligheden på Ny Testamentes tid.

Jeg vil give Allan Hejnfelt så meget ret, at man sikkert med en "behændig" fortolkning kan få varedeklarationen på en leverpostej til at lyde som guddommelige profetiske ord.

Vi kan sikkert tro på mange unødvendige fortolkninger af tilværelsen uden den store skade. Men noget er nødvendigt at tro. Hvis vi f.eks. troede, der ingen tyngdelov var, og så gik ud fra tredje sal, så ville vi sikkert slå os slemt.

Mennesket kan ikke leve uden at tro. Mennesket lever heller ikke ret længe, hvis det ikke spiser og drikker. Men ligesom noget af det, vi kan finde på at spise og drikke, kan være giftigt, så vi kan dø, så er der også former for tro, der er dødsensfarlige.

Min tro er ej på hvad som helst, leverpostej kan nævnes, men på Jesus Kristus.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce