miljø

af Claus Kjær Brandstrup

folketingskandidat (R), opstillet i Svendborg-Langelandkredsen, Hundstrupvej 33, Stenstrup

Sodavandsdåser, slikposer og cigaretpakker fanger ofte mit blik på mine daglige gåture. Affald er i dag blevet en del af grøftekantens "flora".

Når jeg efter en indkøbstur pakker mine madvarer ud, er skraldespanden fyldt med plastic og papir. To eller tre lag emballage om maden er blevet mere reglen end undtagelsen. Storskraldsordninger og genbrugsstationer har kronede dage, her bugner det med alskens apparater og møbler, der ikke længere er moderne og tidssvarende.

En af nutidens og fremtidens store udfordringer er: hvordan skaber vi et bæredygtigt samfund, hvor vi alle føler os motiverede til at bidrage? Hvordan skaber vi en miljøkultur, hvor vi alle tager del i ansvaret og løsningen frem for kun at være tilskuere?

Så længe det at (mis)bruge miljøressourcerne ikke har en konsekvens for os som enkeltpersoner, og så længe den eneste miljøoplysning, vi modtager, er billeder af strande svinet til i olie og højtravende kampagner, ja, da har det at skabe et bæredygtigt samfund, hvor vi alle deltager, lange udsigter.

Vi må tænke anderledes. Tænke fremad og sikre vores energi- og miljøressourcer til fremtidens generationer. Det gør vi ved at lade dem, der bruger allermest, betale højere grønne afgifter og ved at lade det offentlige gå forrest i energispareløsninger.

Men først og fremmest skal vi borgere motiveres til at ændre adfærd, så grøftekanten forbliver grøn, skraldespanden knapt så fyldt og storskraldsbilen ikke overlæsses.

Alle må vi tage del i udfordringen, og du kan gøre noget allerede nu ved at sætte dit kryds på et parti og en kandidat, der målrettet vil arbejde på, at miljøet ikke bare er et tomt valgløfte og "noget i tv".