Vi er ikke tonedøve

Niels Rasmussen

Vi er ikke tonedøve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SVINEPRODUKTION: Som refleksion på Johannes Lundsfryds indlæg vil jeg for det første kvittere for en god tone i debatten. Emnet svinekommission lyder meget besnærende som et foreslået værktøj til at sikre på den ene side befolkningens indflydelse på udvikling i det åbne land, og på den anden side sikre erhvervet mulighed for udvikling.

Hvis forslaget var fremkommet for to år siden ville det muligvis have haft min opbakning, da miljøregulering af landbruget på det tidspunkt var overladt til for meget ensidig interessevaretagelse fra diverse interesseorganisationer, som med blandet held formåede at sætte den politiske dagsorden.

I den virkelighed, som vi nu befinder os i, er der et veldefineret regelsæt, som miljøministeren har stået fadder til, og som jeg tror, vil tilføre området en forvaltningsstruktur, som man har manglet i de gamle ordninger.

Der er kommet et regelsæt, som ud fra objektive kriterier fastsætter tålegrænser for lugt, ammoniak emission, og udvaskning. Det bør vi alle have tillid til.

Erhvervet, som investerer store beløb, har mere end nogen anden brug for en garanti for, at man kan producere i en 20-årig afskrivningsperiode, og lokalsamfundet skal have garanti for, at produktionsanlæggene ikke udsætter omgivelserne for negative påvirkninger.

Det er slet ikke op til den enkelte kommune politisk at gradbøje på forudsætningerne, eller gange afstandskrav med to for at være på den sikre side. Der er ikke længere politik i området, som skal tilrettes af tilfældige populistiske strømninger.

Der må, fremadrettet, ikke opstå tvivl om erhvervets rettigheder, men når det så er sagt, er vi ikke tonedøve i forhold til at finde lokale løsninger til gavn for alle.

En eller anden form for dialogforum er et godt værktøj, og jeg ser frem til, at bl.a. de fremtidige grønne råd bliver et forum for konstruktiv interessevaretagelse for alle parter, der har en andel i lokalsamfundet.

Landbrugets evne til at legitimere sin eksistensberettigelse ved at bevæge det, man producerer, op i værdikæden, er altid det resultat, landmanden går efter.

Udviklingen til nu har vist 100 pct. succes i alle discipliner.

Vi er ikke tonedøve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce