Verdens uheldigste kunde


Verdens uheldigste kunde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Hvorfor åbner de ikke en kasse mere?", "Hvorfor har folk ikke pengene parat?", "Gid fanden havde alle dankort!" og "Hvorfor er det netop i min kø, kassedamen mangler vekselpenge,' papirstrimlen løber ud, scanneren strejker, varen skal byttes mm.? Lærer jeg dog aldrig at vælge den hurtigste kø?"

Disse og lignende tanker er velkendte af mange kunder, og de er utvivlsomt med til at gøre butikspersonalets dag langt mindre behagelig end ellers - for hvem har dog overskud til at smile til kassedamen, når man netop har overbevist sig selv om, at man er verdens uheldigste kunde?

Men er man nu også det? Ja ifølge én af Murphys love, så er den kø, du vælger, aldrig den hurtigste - uanset hvor omhyggelig du er. Det var i hvert fald den lære, nogle udledte af den tese, som ingeniøren Murphy måtte lægge navn til; nemlig, at det, der kan gå galt, også vil gå galt - før eller siden.

Men hvorfor ikke skippe denne pessimist-regel til fordel for nøgtern statistik? Hvis der eksempelvis er 12 kasser i supermarkedet, så skal man jo - statistisk set - være tilfreds (frem for frustreret) med at være i den hurtigste kø blot én gang ud af hver 12 gange, man besøger butikken - uanset om man er født under en heldig eller uheldig stjerne.

Et udmærket middel mod - og hjælp til - denne kundetype kunne derfor være at mærke hver kasse med den statistiske sandsynlighed for, at netop denne kasse vil være den hurtigste. Men endnu bedre, og især hvor kunderne ekspederes efter nummersystem: man kunne oplyse kunderne om den gennemsnitlige ekspeditionstid (den pågældende dag). Teknisk set vil det ikke være noget problem, og det ville utvivlsomt mindske irritationen over at skulle vente i banken, hos lægen, på postkontoret eller - på skadestuen. Det ville tillige give kunderne en bedre mulighed for at planlægge deres ofte sparsomme tid. De kunne måske nå et andet ærinde i ventetiden.

Information og statistik er i det hele taget et godt middel mod irritationer og pessimisme. Der er eksempelvis stor forskel på at vente på et forsinket tog i uvished frem for med en viden om, hvornår det forventes at ankomme. Og lidt statistik over, hvor mange tog der rent faktisk ankommer og afgår til tiden, ville formentlig også opmuntre mange. En hilsen fra postvæsenet a la: "Vi beklager dybt, at vort personale ikke kunne stå for den lækre gave, de fremsendte; men chancen for at nå modtageren er stadig 98 %!" er da også at foretrække frem for blot en tør konstatering af, at forsendelse er mistet. Ja selv den meget omtalte arbejdsløshed kan vendes ved lidt talmagi. 94 ud af 100 i arbejde lyder således langt bedre end 6 % uden arbejde.

Og hvem ved, om ikke den gode Anker Boye med rette kan hævde, at det går fint i 61 ud af de 64 bestyrelser, han deltager i? Eller nærværende avis kan prale med mindst 100 rigtige anslag for hver én fejl?

Torben Madsen, Pjentedamsgade 7 B, Odense C, er psykoterapeut.

Verdens uheldigste kunde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce