Uvildig undersøgelse ønskes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kolding Kommune har for nylig frikendt sig selv for et ansvar for fyrværkeriulykken i Seest. Jeg skal ikke gøre mig klog på, om kommunen gjorde noget forkert eller handlede uansvarligt, men det er aldrig overbevisende, når en myndighed selv foranstalter en undersøgelse, som derefter frikender den pågældende myndighed.

Det gælder også de undersøgelser, som Beredskabsstyrelsen, politiet og amtet er i gang med vedrørende deres egen rolle. Desuden kan man frygte, at der vil mangle et samlet billede, eller at de forskellige undersøgelser peger i hver sin retning.

Ved større ulykker er der ofte mange myndigheder involveret, både i de godkendelser, der ligger forud for de forhold, som førte til ulykken, og i forhold til redningsindsatsen. Nogle undersøgelsesformer, f.eks. advokatundersøgelser, kan også have det problem, at de kun kan bygge på skriftlig dokumentation ogat der ikke kan foretagesvidneafhøring.

Jeg mener derfor, at der her og nu bør iværksættes en uvildig undersøgelse af fyrværkeriulykken i Kolding.Og at det fremoverbørvære en fast procedure at foretage en uvildig undersøgelse ved større ulykker, på samme måde som ved ulykker til søs, hvor der holdes søforhør og nedsættes en havarikommission.

Line Barfod MF for Enhedslisten, Nørrebrogade 168, København N

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce