LEDEORD: "Under dække af godhed"hed kronikken den 10/1, hvor Kaj Therkelsen imødegik min kronik den 18/12 "De skal ikke have amnesti". Kaj Therkelsen skriver, at jeg "kriminaliserer hjemmesiden amnesti-nu.dk".Det er ikke rigtigt. Jeg skrev blot, at "jeg ikke vil skrive under, fordi jeg er tilhænger af et demokratisk retssamfund".

I et retssamfundafgør retten sagerne. Derfor erdet anarki, hvis retsafgørelser ændres af tilfældige underskriftindsamlinger. Jeg gav udtryk for, at afgørelser fra det domstolslignende organ Flygtningenævnet bør respekteres (jeg nævnte ikkeUdlændingeservice eller Udlændingestyrelsen, som er samme institution mednyt navn).

Therkelsen skriver, at "Ringsmose ser hjemmesiden som antidemokratisk, fordi underskriverne har en anden politisk holdning end ham og andre, der stemte på V, K og DF ved sidste valg".

Sikkenoget usandfærdigtvrøvl. Jeg skriver tværtimod, at demokratiet "kan føre til resultater, jeg er imod. Men som retsindig demokrat underkaster jeg mig naturligvis de legitime afgørelser". Jeg betragternetop "amnesti-nu" som antidemokratisk, fordi man ikke anerkender legitime retsafgørelser.

Kaj Therkelsener åbenbart synsk, eftersom han kanoplyse, hvem jeg stemte på ved sidste valg. Han harnok glemt, at vi har hemmelig afstemning her i landet? Men han vil blotgerne flette migsammen med upopulære folk, og skriver: "Ringsmose og Krarup beskylder en række danskere for i dække af godhed at ville lægge den nuværende regering for had".

Det er igen usandt - det har jeg aldrig udtalt. Og hvad angår pastor Søren Krarup, såkan jegikke påtage mig ansvaret for hans synspunkter.

"Jeg fristes til at tro, at Ringsmose og Krarup ikke havde skrevet kronikkerne, hvis vi havde haft en anden regering end den nuværende". Uha. Mereusand snak. Jeg har skrevetover 50 kronikker i danske dagblade- de fleste før den nuværende regering kom til.

"Ringsmose og Krarup skulle i stedet arbejde for, at forholdene i Jeriko (og landene deromkring) blev sådan, at ingen borgere derfra kunne se fordele ved at forlade deres område", lyder Therkelsens råd til slut.

Jeg har nui 40 år gennemført oplysningsarbejde om u-landsproblemet, og har bl.a. lavet en undervisningsfilm om emnet.

Kunne Therkelsen ikke inspirere mig ved at fortælle, hvad han selv hargjort?
  • fyens.dk