Unge værdsættes ikke

Lasse Honore Rasmussen

Unge værdsættes ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

uddannelse

Efter fire veloverståede år på mit statskundskabsstudie, er jeg efterhånden ved at være nået til det punkt, hvor jeg kan løfte øjnene fra bøgerne, og se lyset for enden af tunnelen. Men det ser ikke alt for lyst ud.

Jeg kan allerede nu se, at jeg ikke kommer ud til bedre forhold, end jeg havde, da jeg begyndte på min uddannelse. Og undervejs på min rejse igennem bøgernes verden har jeg tilmed levet fem år på SU - som en af landets fattigste personer.

Når jeg om ét år er færdig med mit studie, vil jeg blive straffet for at have taget en uddannelse. Jeg vil her komme ud til et skattetryk, der vil æde over 60 pct. af min indkomst hver måned. Bare fordi jeg har valgt at tage en længerevarende uddannelse.

Og det forstår jeg ikke.

Der er skat på benzin, for at vi ikke skal forurene naturen i unødigt omfang.

Der er skat på vand, da det er en knap ressource, som vi skal værne om.

Og der er skat på højtuddannede for at vi ikke skal uddanne os - eller?

Paradokset er klart, men forståelsen mangler.

Jeg forstår for det første godt, at der er færre unge, der har ansøgt om optagelse på en videregående uddannelse i år. Udsigten til at tage fem år ekstra på skolebænken med SU på lommen på et 10 kvadratmeter kollegieværelse er ikke tiltalende, når der ikke engang er en økonomisk fordel i det lange løb.

Derudover viser undersøgelser, at halvdelen af de danskere, der tager til udlandet i kortere eller længere tid for at arbejde, ikke vender tilbage pga. det høje danske skattetryk.

Og for det tredje er det forståeligt, at de mange udvekslingsstuderende, vi har i Danmark, efter endt uddannelse tager tilbage til deres hjemland.

Undersøgelser viser her, at den primære grund til, at de forlader landet, er, at det danske skattetryk er for højt.

Regnestykket er klart: Vi værdsætter ikke de unge, der vælger at tage en uddannelse. Lad os derfor få sænket skatten og skabe en større motivation til at tage en længerevarende uddannelse til gavn for den enkelte selv og for samfundet.

Unge værdsættes ikke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce