Ulandshjælp eller nykolonialisme?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Af Alf Kjærexam. assurandør, Rositavænget 13, Lumby

DILEMMA: Står vi ikke i et dilemma, hvor vi må hjælpe, samtidig med at vi ved, at vi med hjælpen holder udviklingen tilbage? Hvordan kommer vi videre? (nødhjælp ser vi bort fra). Jeg tror, at den private hjælp fra blandt andet missionsselskaberne, udover skoler, læger, banal sundhedsundervisning, barfodslæger med mere, har den største effekt pr. krone.

Jeg troede, at den bedste ulandshjælp var at fjerne toldmurene, så lande med lav indkomst kunne sælge deres varer til os og dermed få et økonomisk løft, men hvad jeg ikke tænkte på, var, at de multinationale selskaber selvfølgelig er der og klarer eksporten og dermed stryger fortjenesten, så der alligevel ingen udvikling sker. Nykolonialisme betalt af de lande, der "ønsker" at hjælpe.

Hvordan klarer vi det problem? Kan man forestille sig, at FN tager over i samarbejde med ulandenes regeringer og dermed hjælper landene op, eller vil det blive opfattet som formynderi? Vil regeringerne hellere modtage korruptionspenge fra de multinationale selskaber end hjælp deres land op? Kan nødhjælp/ulandshjælp gøres betinget af en FN-styring?

Hvis vi ikke får løst dette problem, bliver ulandshjælpen bare et plaster på vores samvittighed og en fortsat kolonialisering med fortsatte krige til følge.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce