ALTERTAVLE: Lige et par ord i forbindelse med jeres omtale af den nye altertavle i Øster Skerninge Kirke, hvor den færøske kunstner Torbjørn Olsen har gengivet forskellige bibelske scener på de tre fløje og fodstykket, samt på bagsiden af de to fløje.

Om farvevalg og kunstnerisk udførelse skal jeg ikke udtale mig, men hvad det sidstnævnte angår, synes arbejdet på ingen måde at stå tilbage for andre nyere altertavler i danske kirker.

Derimod synes der at have været udvist en meget stor kunstnerisk frihed, hvad angår sceneriet, som portrætteret her, idet der ikke synes at være en korrekt opfattelse af de bibelske begivenheder, sådan som de fremstilles i evangelierne - desværre.

1. Tornekroningen fandt ikke sted i det grønne eller røde som billedet synes at antyde, men i Pilatus' borggård, og Jesus var ikke afklædt, men iført en purpurkappe. Det var soldater fra Pilatus' vagtstyrke, der udførte gerningen, ikke "tre lændeklædte mænd". Disse soldater var utvivlsomt i deres rustninger.

2. Den gravlagte Jesus var ikke kun iført et lændeklæde, han var svøbt i et lagen, der også benævnes et linnedklæde, og over hans hoved var der lagt en dug.

3. De kvinder, der gik ud til graven tidligt den første dag i ugen, var ikke blot tre. Der gives navne på fire, desuden nævnes "mange andre" dog uden at nævne dem ved navn.

4. Den engel, der mødte dem ved graven og spurgte dem, hvem de søgte, stod ikke foran stenen. Han sad oven på den.

5. Den vantro Tomas var ikke med på vandringen til Emmaus, hvor to af Jesu disciple mødte ham og talte med ham. Den ene hed Kleofas, men den andens navn er ikke opgivet. Denne vandring fandt sted på selve opstandelsesdagen, ligesom kvindernes og disciplenes besøg ude ved graven. Og samme aften viste Jesus sig for disciplene i et hus, bag lukkede døre, men da var Tomas ikke til stede, og da de fortalte ham om Jesu visit, troede han dem ikke. Derfor viste Jesus sig for dem endnu en gang bag lukkede døre, men det var otte dage senere, og det havde intet med vandringen til Emmaus at gøre. Og den detalje, at Tomas' kjortel skulle være blevet rød, da han rørte ved Jesu sår, er i hvert fald ikke bibelsk, hvor den så end er hentet henne.

Hvis man ønsker at få den helt korrekte beretning om alle disse begivenheder, kan det anbefales at læse hele lidelseshistorien i de fire evangelier. For eksempel: Mattæus, kapitel 26-28, Markus, kapitel 14-16, Lukas, kapitel 22-24, og Johannes, kapitel 18-21.
  • fyens.dk