Udflytning er et privilegium. Der er en verden uden for København

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Geografi: I dag blev jeg vækket af solskin og blå himmel og ren luft. Jeg åbnede døren ud til vores terrasse og tog et par dybe indåndinger. Det var så livsbekræftende. Jeg følte mig ret privilegeret ved at leve så tæt på naturen.

Jeg kom til at tænke på de arme mennesker, der bor i en større by, som f. eks. London, Berlin eller København. Tænk kun at se solen ved, at det øverste af huset på den modsatte side af gaden, bliver belyst af den. De dybe indåndinger skulle man nok nøjes med at tage bag lukkede vinduer.

Jeg bor i Tønder, lige ved grænsen til Europa.

Der er ca. 200 km til Hamborg, der ifølge EU's liste over storbyer, er den ottende største. Samme liste har København som nr. 40 af i alt 60 nævnte byer. Det er bl.a. en af grundene til, at vi i vores familie tager til Hamborg, når vi vil i opera eller besøge nogle af de andre over 50 teatre og koncerthuse. Tilmed er kvaliteten meget højere betinget af konkurencen. Vi kan også finde på at tage til byen bare at opleve storbyatmosfæren. Det tager cirka to timer i bil. Det koster os ca. 100 kr. til benzin og ca. 700 kr. til overnatning. Når vi vil køre til København, skal vi regne med ca. 130 kr. til benzin og ca. 1200 kr. til overnatning. Dertil kommer så 450 kr. i bropenge - og køretiden er cirka dobbelt så lang. Derfor er det vel forståeligt, at vi hellere tager til Hamborg.

Nu er regeringen begyndt at flytte offentlige institutioner ud i det ganske land, i mine øjne en meget fornuftig ide. Kære medborgere i København, tag mod tilbuddet og flyt med. Så vil i måske også opleve det, jeg beskrev.

Den danske stat har omkring 125 styrelser, nævn, tilsyn, direktorater og lignende med omkring 40.000-45.000 ansatte. Bortset af 8-10 stykker har alle deres hovedkontor i København og nærmeste omegn. Dertil kommer så ministerierne, fagforeningernes hovedkontorer, sportsorganisationer, diverse fonde, kreditforeninger og lignende- samt ikke at forglemme DR og en stor del af TV2. Jeg tror ikke, at der er nogen stat indenfor EU, der har sine administrationer så koncentreret som i vort lille land. Derfor er det, efter min mening, en meget god ide at flytte mange flere statslige arbejdspladser ud i hele landet. Hvis ikke de ansatte vil flytte med, så er der tilstrækkelig kvalificeret personale, der kan tage over. Til de medarbejdere, som ikke vil flytte ud af deres ønskeby, København, vil jeg sige: Kære offentligt ansatte, tag imod tilbuddet og flyt med jeres stilling. Man bliver mere ansvarsbevidst, og man møder nye mennesker.

Min familie på fem personer startede i Brande i slutningen af 60'erne, derfra til Vejle, hvor vi byggede hus omkring 1970. I 1973 flyttede vi til Tønder og byggede et nyt hus.

Vi har aldrig været ansat i "det offentlige", bortset fra 1980 til 1983. I de år var vi udstationeret på Grønland for den danske stat i forbindelse med Hjemmestyrets oprettelse. Min kone var med til at opbygge skattesystemet i byerne, og jeg var ansat i GTO, i forbindelse med overgivelse af organisationes funktioner til hjemmestyret.

Verden er så skøn, især udenfor storbyerne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce