Uddannelse. - Den mærkat sætter man altså ikke på børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Susanne Crawley - rådkvinde, Radikale Venstre, Børn- og Ungeforvaltningen, Odense Kommune
Susanne Ursula Crawley
Debat. 

Ikke-uddannelsesparate børn. Jeg vil ikke stå i spidsen for en organisation, der har til opgave at sætte den slags mærkater på børn.

Når man går i 8. klasse, skal man vurderes, om man er uddannelsesparat eller ej. Ca. 25 procent af en årgang er ikke uddannelsesparate. Sådan er det også i Odense. Når man er 14-15 år gammel, vil hver fjerde ung få at vide, at de ikke er uddannelsesparate. De vil sidde med deres far og mor og blive fortalt, at de ikke har det, der skal til for at tage en uddannelse.

Det er altså ikke en ordentlig måde at beskrive børn på, og jeg ved, at det for mange lærere ikke er en opgave, de ser frem til. Selvfølgelig bliver der lagt en plan, og mange er heldigvis parate, når de skal vælge ungdomsuddannelse et år senere, men de har nået at gå rundt i et år med stemplet "ikke uddannelsesparat".

Næppe noget der gør ens selvværd større for lige præcis den gruppe, det drejer sig om. Jeg kommer til at tænke på min egen skolegang, hvor det bare hed "ikke egnet". Jeg ved, at det for nogen har fulgt dem resten af livet at få det prædikat - også selv om det kom til at gå ganske udmærket senere hen.

Vi bliver nødt til at finde en anden måde at tale og tænke på, så alle er parate til noget. For det er de, og det er vores opgave sammen med den unge og deres forældre at finde ud af til hvad og vise en vej.

Jeg er klar over, at der er tale om national lovgivning, og at man ikke kan undlade at lave disse vurderinger. Jeg er derfor glad for, at mit parti, Radikale Venstre, sammen med Socialdemokraterne og SF netop har lavet en 10 punkts plan, der skal styrke de praktiske fag, og hvor det allerbedste i planen er det første punkt, der netop siger, at alle unge i folkeskolen er parate til noget.

Mit håb er, at resten af Folketingets partier vil tilslutte sig dette, så vi ikke skaber en ny generation med en livslang opfattelse af, at de ikke er gode nok.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce