Tyske bilfirmaer taget i absurd forsøg. Nu vil vi ikke have flere overraskelser
Af: Christel Schaldemose, S, medlem af Europa-Parlamentet

Bilskandale: Dieselgate er skandalen, der ikke vil dø. Skandalen der bliver ved med at overraske. Det, på trods af at skandalen blev opdaget for to et halvt år siden.

På det seneste er det kommet frem, at 25 mennesker og 10 aber er blevet sat til at inhalere dieselgasser for at undersøge gassernes påvirkning. Det hele finansieret af Volkswagen, BMW og Daimler.

Bilproducenterne har altså ikke bare snydt med, hvor meget NOx og CO2, deres biler udleder. De har også sat udstødningen helt op under næsen på mennesker og aber. Det er helt absurd og svært at finde ord for.

Men en ting er, at bilproducenterne fortsat bliver afsløret. En anden ting er bilproducenternes og EU-landenes sløsede tilgang til at få ryddet op efter skandalen. Europa-Kommissionen har krævet at alle biler på de europæiske veje, der var blevet snydt med, skulle være opdateret med udgangen af 2017. Nu skriver vi 2018, og stadig er hver fjerde bil ikke opdateret.

Det er selvfølgelig et omfattende stykke arbejde at få indkaldt og repareret millioner af biler. Men det er en opgave som de nationale myndigheder og bilproducenterne skal have løst. Har man tjent penge på at snyde, må man også bruge de penge, det kræver, når man bliver opdaget.

I Europa-Parlamentet har jeg gennem to år arbejdet hårdt på at forbedre lovgivningen, for at undgå at en ny skandale kan komme. Her i foråret bliver de nye regler stemt igennem, så vi i fremtiden får meget bedre overvågning af bilindustrien. Europa-Kommissionen og medlemslandene tvinges til at tage mere ansvar, og i sidste ende er det hele til glæde for folkesundheden og miljøet.

Jeg håber ikke på flere overraskelser, men glæder mig til, at vi forhåbentlig kan få sat et punktum i sagen.