fartdjævle

af erling wolff

Spangsvej 126 C, Villestofte, Odense NVC

Dokumentationschef hos Rådet for Større Færdselssikkerhed, Jesper Sølund, beretter i Stiftstidende 31/5, at effekten af klip-i-kørekort-ordningen er væk. I følge Jesper Sølund faldt bilisternes hastighed markant, da ordningen blev indført i 2005, men allerede året efter var trykket på speederen øget, og med færre hastighedskontroller på vejene har den øgede fart en betydelig effekt på antallet af ulykker og trafikdræbte.

Som beskrevet i avisen gennemførte politiet for nylig en fartkontrol på Middelfartvej vest for Odense, og lederen af færdselspolitiet på Fyn, Peder Pedersen, kan berette om dramatiske overskridelser af hastighedsbegrænsningen på 70 km/t. En 22-årig mandlig bilist blev taget efter en fart på 196 kilometer i timen, og kort efter blev en anden trafikant taget med 153 kilometer i timen. Desuden måtte politiet opgive at standse en motorcyklist, der drønede forbi i ekstrem høj fart.

En beboer ved hovedvejen fortæller, at hun hele tiden bliver overhalet, når hun kører ind til Odense, og selv lastbilerne overholder ikke hastigheden.

Trafikken på hoved- og motorveje er ikke for folk med sarte nerver, og det er med nogen nervøsitet som bagage, man placerer sine børnebørn i bilen for at tage på en udflugt, for det er nødvendigt at have et øje på hver finger og et i nakken, og det tager unægtelig en del af fornøjelsen ved en ellers munter udflugt.

Når politiet nu har konstateret, at en stor bøde og et klip i kørekortet ikke længere har den ønskede effekt, er det vel sagen at tage andre midler i brug. Måske bør man overveje konfiskation af køretøjet, når der er tale om så voldsomme overskridelser af hastigheden, som her beskrevet.

Et klip i kørekortet, en betydelig fartbøde og konfiskation af køretøjet vil i bedste fald få de værste fartdjævle til at lægge kørestilen om, når de efter en rum tid igen får mulighed for at bevæge sig ud i trafikken.

Det vil være en stor gevinst for de mere besindige trafikanter.