Trafiksikkerhed. Aldrig mere grønt lys for cyklister ...

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Som så mange andre er også jeg dybt berørt af den tragiske højresvingsulykke ved Svendborgvej/Drejebænken, hvor en blot 18-årig kvindelig gymnasieelev mistede livet.

Chaufføren i lastbilen har muligvis opfattet det grønne lys for cyklister som et "go" for bilister.

Som bilist kender jeg udmærket fornemmelsen. Man sidder og venter for rødt - og tankerne glider (guderne forbyde det) måske hen imod dagens næste opgave. Pludselig registreres et grønt lys i øjenkrogen, og speederen er tæt på at blive aktiveret - indtil man opdager, det var "cyklistgrønt" ...

I håb om at bidrage til at den slags ulykker forhåbentlig aldrig sker mere, har jeg hermed et forslag: Hvorfor ikke udskifte de grønne glas i cyklist-lyskurven med hvide? Dermed minimeres risikoen for "grønne" fejltagelser.

Endnu tydeligere kan det gøres - hvis det er teknisk muligt - at det "hvide lys" blinker i den tid, cyklisten har forkørselsretten - men det er knap så afgørende.

Et indslag i de landsdækkende nyheder kombineret med oplysning via de elektroniske medier såsom Facebook etc. kan vel hurtigt informere landets cyklister om, at det grønne lys for dem fremover er hvidt. Ganske enkelt.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce