Trafik. Rute 110 - ikke kun for pendlere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Kollektiv trafik er ikke kun for pendlere. Skal folk vænnes fra privatbilismen med dens voldsomme trængsel, forurening osv., skal den kollektive trafik være en bekvem mulighed også uden for myldretiden. Hyppige afgange og et fintmasket bus- og jernbanenet er alfa og omega.

Jeg bor i Dalum og benytter rute 110 til Haarby gennemsnitligt et par gange om ugen, men ikke på faste dage og tidspunkter. Med den nuværende betjening fungerer det fint.

Ruten Odense - Nr. Broby - Haarby - Assens blev etableret omkring 1980. Før den tid blev Nr. Broby betjent af to ruter til Faaborg ("stationsruten" og "landevejsruten"). Fra Haarby kørte der en rutebil i fast pendulfart til Glamsdalen, hvor der var korrespondance med ruten Odense - Verninge - Glamsbjerg - Assens.

Der kører også i dag rutebil mellem Haarby og Glamsbjerg, nemlig rute 131, der via Aarup og Vissenbjerg fortsætter til Odense. Turen fra Haarby til Odense tager næsten halvanden time, og der er ikke mulighed for i Glamsdalen at skifte til den hurtige rute 151 via Verninge. Bliver rute 110 delvist nedlagt, kunne jeg så benytte rute 131 og i Odense skifte til en bybus til Dalum. En transporttid på omkring to timer. Jeg har den indstilling, at man kun skal køre i private biler, når der ikke er andre rimeligt gode muligheder, men det kan også blive så bøvlet, at man bliver tvunget væk fra den kollektive trafik.

Naturligvis kan man ikke opretholde rute 110 i fuldt omfang udelukkende af hensyn til mig, men det må være vigtigt, at der er en hurtig forbindelse mellem Haarby og Odense ca. en gang i timen. Jeg vil derfor foreslå, at man også kigger på muligheden for at genetablere den tidligere rute til Odense via Glamsdalen, nu hvor rute 110 er i farezonen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce