Af: Torben Buris Larsen, Agerlandsvej 14, Odense S

Jeg synes, den offentlige transport i Odense er dårlig og ikke brugbar.

Hvis vi som samfund vælger at have en offentlig transport, så skal den være brugbar, og vi kan ikke klare os med halve løsninger. Transporterne skal afgå med jævne mellemrum - max 10-15 minuter mellem hver afgang, og det skal være fra tidlig morgen til sen aften, og transporterne skal tilgå alle væsentlige steder i by og i forstæder.

Den offentlige transport skal finansieres over skatten, præcis som sundhedssektoren, uddannelsessektoren, militæret og folkepensionen. I dag har vi et system hvor en masse mennesker betaler meget i skat, så nogle andre kan køre billigere med offentlig transport. Det burde være, så alle bare kunne hoppe på en bus eller letbane.

I dag betaler Odense kommune, så vidt jeg ved, 30 kroner i tilskud pr. bus-billet, dvs. at en masse mennesker betaler meget i kommuneskat, for at andre kan køre billigere med bussen, for der er jo ingen, som betaler, hvad det faktisk koster.

Jeg er én af dem, som ikke bruger offentlig transport. Det har jeg simpelt ikke tid til - samtidig har jeg ondt af folk, som ikke har andre muligheder.

Jeg ville hellere have et system, hvor vi betalte lidt mere i skat eller omprioriterede det budget, der gælder i dag, så der blev brugt penge på noget, som var til gavn for alle, så var der en chance for at få mange over i den offentlige transport. Men det kræver, at det fungerer og går rimeligt hurtigt.

Det ville også være dejligt, hvis politikerne i byrådet kunne holde sig til kun at bruge penge på kommunale opgaver, som er til gavn for alle, og ikke kun de få.

Se på Odense havnebad, det er skattefinansieret og tilgængeligt for alle. Det har jeg det godt med, selv om jeg ikke selv bader der.