Trafik. Midtbyen må ikke lukke om sig selv


Trafik. Midtbyen må ikke lukke om sig selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Geografisk set har Odense i mange år været en stor by, og den er karakteriseret ved de mange grønne forstæder. Langt størstedelen af befolkningen - omkring 75 procent - bor udenfor 5000 Odense C, og Odense er af samme grund blevet kaldt "villakvarterernes by".

Samtidig fungerer Odense som hovedstad for Fyn.

I ønsket om at lave Odense til en storby bliver der nu opført en masse dyre boliger midt i byen, og der etableres en letbane - til glæde for en meget lille procentdel af Odenses borgere - men også til glæde for de mange pendlere, der skal videre fra banegården til SDU og det nye OUH.

Bilerne skal ud af midtbyen for at gøre city mere attraktiv, men forventningen om, at letbanen alene kan dække det generelle transportbehov, er noget af et fejlskud.

Det må de mange busruter klare - de ruter, der gennem de sidste år allerede er blevet forringede, og hvor der nu tales om yderligere besparelser og nedlæggelser.

Vi er mange, der gerne vil bruge bussen, men opfordringen til at lade bilen blive hjemme kræver, at der er tilstrækkeligt med afgange - og at bussen overhovedet kører.

Hertil kommer, at bussen for mange er eneste transportmulighed.

Odense kan ikke overleve ved at midtbyen lukker sig om sig selv; for at bevare omsætning i både butikker, servicefag og forlystelser - og for at blive en ægte storby - skal Odense fortsat invitere både Stor-Odense og hele det fynske opland indenfor. Og det kræver en velfungerende kollektiv trafik.

Trafik. Midtbyen må ikke lukke om sig selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce