Trafik. Kollektiv trafik er fremragende - når det virker
Af: Ib Christoffersen, Fasanvej 19, Odense M

Hvorfor er der aldrig mere nogen, der tager toget fra Odense til Kerteminde?

Tja, svaret er jo indlysende: Fordi der ikke længere kører tog mellem ovennævnte byer.

Lige så indlysende må det være, at årsagen til det stærkt faldende passagerantal hos Fynbus er, at der ikke længere kører busser i de områder, hvor mange (tidligere) passagerer bor.

Indrømmet! Let er det nok ikke at tilpasse ruter og køreplaner efter det omfattende letbanebyggeri, der som bekendt foregår i etaper og sætter vores by på den anden ende et par år endnu. Alligevel undres jeg over, at det ikke kan gøres lidt mere smidigt, så færrest muligt afskæres fra offentlig transport til og fra den indre by.

Jeg undres især over de kæmpestore busser, der uden for myldretiden trofast kører deres tildelte rute "fyldt" med 8-10 passagerer? Hvorfor nu det? Kæmpebusserne er relevante i myldretiden, hvor behovet er størst, men i den mellemliggende tid, forestiller jeg mig da, at minibusser i Citybus-klassen må kunne opfylde behovet. Til gengæld kunne de måske køre med væsentligt kortere interval, så det kollektive tilbud for alvor bliver attraktivt.

Jævnlige besøg i København har overbevist mig om, at kollektiv trafik er fremragende - når bare det virker. Det gør det så sandelig i København. Et ur er overflødigt, for den ene bus efterfølges af den næste inden for et overskueligt antal minutter. Trods de utallige afgange er stort set alle busser fyldt med passagerer. Imponerende.

De små citybusser i Odense er fremragende og kommer let omkring. Hvorfor ikke omveksle en stor portion kæmpebusser til en endnu større portion små, fleksible busser, der passende kunne indsættes i jævn strøm i de lokalområder, hvor Fynbus vel på forhånd ved, passagerunderlaget findes? Idéen kunne måske være, at udvide hele citybusringen til en væsentligt større cirkel, så de mange mistede passagerer atter springer på vognen.

Jeg forestiller mig slet ikke, det skal være gratis at benytte de små busser. Jeg har faktisk aldrig forstået, hvorfor citybussen skal være gratis, men det er måske et led i Odenses "ældrepleje". I så fald kan man vel operere med frikort til udvalgte, bevægelseshæmmede grupper af borgere. Men det er en anden historie.

Mange flere små citybusser kræver naturligvis, at der investeres i endnu flere chauffører. Her har Odense en stor gruppe jobparate kræfter - såvel med dansk som udenlandsk baggrund. Personer, der via de rette kurser, hurtigt kan erhverve sig det fornødne duelighedsbevis.

Måske er jeg ude på dybt vand med hensyn til økonomien. For måske er det forskellige kasser, pengene skal komme fra (?). Men med lidt kollektivt fodslaw økonomierne imellem, vil både Odense Kommune, Fynbus og alle byens borgere kunne se frem til at stå i en situation, der kan kaldes win-win-win.

Dertil kommer, at de nyansatte chauffører vil få sig et nyt og meningsfuldt liv - uden for arbejdsløshedskøen. Win again!