Trafik. Er byrådet bange for at tabe ansigt?


Trafik. Er byrådet bange for at tabe ansigt?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Rolf Brems, Lunde Bygade 68, Otterup
Billede
Debat. 

Aldrig har så få sagt så lidt om så meget ... Lidt omskrevet kloge ord fra Churchill. Og så alligevel, for nu har byrådspolitiker Anders W. Berthelsen turdet tage bladet fra munden. AWB erkender nu, som den første kommunalpolitiker, at det går den forkerte vej med passagertallene og økonomien i Fynbus.

For hvad var det der lige skete? Jo, i 2008 vedtog et enigt byråd hen over en nat at lukke TBT-gaden, vedtage en letbane og forvandle en vej til by. Store ord, men en totalt forvandlet by, hvilket først gik op for de fleste, da vejlukningerne tog fat. Både blå og rød stue i byrådet var totalt afvisende for at lave en underjordisk gennemkørsel ved TBT-gaden. Sandheden var nok, at Real Dania krævede - hvis de skulle betale - at der ikke måtte være gennemkørsel, ligesom på havnen i Aarhus, hvor Real Dania har skudt penge i DOKK1 projektet.

Odense gennemskæres af en øst-vest jernbane, og en å som løber nord-syd. Det fremmer absolut ikke mobiliteten, og gør byen meget ømfindtlig ved ulykker osv.

Men det, der undrer mig, er tankegangen bag hele projektet. Når man nu lukker en gennemgående hovedfærdselsåre som TBT-gaden, hvorfor så afspærre og ensrette resten af midtbyen?

Nå jo, vi fik Odins bro som afsluttede ringvejen. Men i samme åndedrag lukkede man Rismarksbroen pga. renovering - kunne det ikke have været forudset?

Hvem husker ikke virakken om ensretningen af Palnatokesvej, og som førte til næsten anarkistiske tilstande fra områdets beboere. Reventlowsvej, som naturligt ville fungere som ringvej, skulle åbenbart pludselig ensrettes fra Nyborgvej. Hvorfor?

For enden af Glasvej ved Grønlykkevej opførte man et lyskryds, lukkede vejen med en bussluse - og indstillede derefter bussen.

Så opførte man en såkaldt busterminal på Ejlskovgade. Her skortede det heller ikke på borgernes advarsler på dårlig planlægning. Samme sted er der brugt penge på vel nok Danmarks mest overflødige lyskryds ud for Kottesgade.

Sidst har man så flyttet banegården ud på stationsvejen, hvor biler, busser, cyklister og fodgængere kæmper om pladsen. Det har været planlagt i et år, og alligevel finder man lige bag de interimistiske stoppesteder et opgravet fortov og et stort hul, som ingen tilsyneladende arbejder i.

Prisen for, at Danmarks tredjestørste by ikke har haft fokus på busfremkommeligheden, eftersom der ikke findes en eneste regulær busbane i Odense, betales nu. De sidste mange år har man kun lagt hindringer i vejen, et paradoks når man tænker på det million beløb kommunen poster i bytrafikken. Ironisk nok vil det ramme letbane projektet - og måske nogle buslinjer i Udkantsfyn.

Det vil klæde borgmesteren og den ansvarlige rådmand at være lidt mere fokuserede på at fortælle byens borgere og brugere, hvad der foregår - eller er man allerede nu bange for at tabe ansigt?

Trafik. Er byrådet bange for at tabe ansigt?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce