Tog- skandalen


Tog- skandalen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DET VAR jo et rent glædesbudskab, der lød i avisen forleden: "Svendborgbanen repareres straks. De irriterede togpassagerer mellem Svendborg og Odense kan godt begynde at glæde sig. Senest sidst på året vil togene køre til tiden".

Ja, ikke sandt. Omkring jul er det hele i orden.

NU ER DER bare den hage ved det, at der både er længe til sidst på året og til jul.

Så hvis vi dissekerer glædesbudskabet, hvilket vi hermed vil tillade os, er sandheden den, at DSB og Banedanmark har holdt de fynske togkunder hen med snak. Og at trafikministeren - eller transportministeren, som han nu er omdøbt til - først reagerede, da han var tvunget til det.

VAR DET en københavnsk S-banestrækning, der var ramt af Svendborgbanens problemer, var sagen blevet klaret i løbet af en uge.

Det samlede Folketing med statsministeren i spidsen havde straks grebet ind - godt hjulpet af hovedstadspressen, der dagligt ville have sat sagen på forsiden på bekostning af mere vedkommende nyheder fra ind- og udland. Men nu var det bare en fynsk bondestrækning, som ikke interesserer på Christiansborg, og som heller ikke interesserer københavnerpressens journalister, for de bor jo i Nordsjælland. Fyn? Hvor ligger det?

MAN SKAL lede længe efter en mere talentløs sparetaktik end den, der blev præsteret, da Svendborgbanen blev opgraderet med nye, flotte tog og flere afgange - naturligvis i kampen mod den kommende motorvej, for det gælder jo om at holde på kunderne og vænne dem til varen.

Men skønt varen var pænt indpakket, tog sælgeren sig betalt ved at spare andetsteds. Man bevarede de gamle og utidssvarende signaler og troede åbenbart, at nyt og gammelt udstyr kunne kommunikere indbyrdes. Ja, man kan jo også lægge en knallertmotor ind i sin nye bil og se, hvordan det går. Nu skal der udskiftes gamle relæer og forældede kabler - og desuden skal alle sikkerhedsanlæg ved banens mange overkørsler efterses og repareres eller udskiftes.

HISTORIEN om Svendborgbanen er en farce. Enhver kan se det, bortset altså fra de ansvarlige, der har holdt kunderne for nar. Særligt de stakkels pendlere, der efterhånden må have et forklaringsproblem over for deres arbejdsgivere, når de den ene dag efter den anden er kommet for sent.

MEN HERREGUD, det er jo kun på Fyn - og den motorvejsudvidelse mellem Odense og Middelfart, som der længe er snakket om, men som endnu kun er på overvejelsesstadiet, kan vel også vente.

Imens betakker erhvervslivet sig. Erhvervscheferne har ikke travlt med at slå sig ned i et område, hvor infrastrukturen ikke fungerer.

Det er skandaløst - og så har vi endda ikke nævnt told- og betalingsanlægget ved Storebælt.

MEN AT DET står der endnu, og at politikerne er mere optaget af kunstig støtte til nogle urentable færgeruter, gør ikke sagen bedre.

Tog- skandalen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce