SKOLESTART: I disse sommerdage har forældre overalt i Danmark overvejelser om den historiske dag i deres barns liv, den første skoledag. Jeg véd, at far og mor ofte stiller det helt rimelige spørgsmål: Hvad kan v i gøre, for at "skolen lykkes" for vores barn?

Alene det, at spørgsmålet stilles - og det har jeg oplevet hundreder af gange, dels hjemme på skolen, hvor jeg havde ansvar, dels ved foredrag over hele landet - alene spørgsmålet viser det uhyre værdifulde, at forældre vedkender sig ansvar for forberedelse af barnet til liv og arbejde i skolen. Gennem seks år påvirker hjemmet, indlærer holdninger, rigtig-ikke-rigtig adfærd, grænser, eller er det nogen, man kan skrige sig over?

Her er 10 overvejelser om børns skoledage - til gennemtænkning.

Det er vigtigt, at:

1. Vores barn møder udhvilet i skole hver dag.

2. Vores barn møder til tiden.

3. Vores barns skoletaske indeholder det rigtige til skoledagen.

4. Vores barn medbringer rigtig madpakke.

5. Vores barn har lært arbejdsholdning.

6. Vores barn véd, at man skal behandle andre pænt.

7. Vores barn véd, at man ikke får sin vilje ved at råbe.

8. Vores barn véd, at far og mor mener, jeg skal opføre mig ordentligt.

9. Vi som forældre aldrig taler dårligt om skolen og lærerne, mens barnet hører på det.

10. Vi er med henne på skolen, når forældre indbydes.

Når det er så vigtigt at undgå bebrejdelser mod lærere, mens barnet hører på det, så er det ikke et hensyn mod læreren, men mod barnet. Børn kan ikke fordrage, når voksne er uenige.

Når det er vigtigt, forældre kommer, når skolen indbyder, så er det ikke et hensyn til skolen, men til dit barn - børn vil gerne møde respekt for det, som har betydning for dem. Og skolen har betydning i dit barns liv fra den første skoledag.

God første skoledag!

Viggo Vandkær Thomsen er forhenværende skoleinspektør.
  • fyens.dk