Tarzan ned fra skorstenen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

ARBEJDSMILJØ: Det er med stor tilfredshed, jeg konstaterer, at Fyens Stiftstidende 11/7 sætter fokus på skorstensfejernes arbejdsmiljø.

Skorstensfejerfaget er et fag med mange gamle traditioner, men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke kan holde de gode traditioner og vores høje hat i hævd som et hyggeligt levn fra fortiden og samtidig udvikle faget. Vores arbejdsmetoder og ikke mindst vores arbejdsmiljø bør, ganske som artiklen påpeger, svare til, hvad der kræves. Det er ganske rimeligt i en moderne virksomhed.

Desværre har den holdning, som oldermand Theodor Christensen (for egen regning) giver udtryk for i artiklen, tidligere været fremherskende. Jeg mener ikke, at man kun ved at have prøvet "røvturen", som han så malende beskriver det, kan lære ikke at falde ned.

Der er dog håb om, at skuden er ved at vende. Skorstensfejernes fagskole lægger meget vægt på at undervise i sikkerhed, og de nye svende, der uddannes, har heldigvis en anden tilgang til området end os andre. Vi "gamle" kan lære meget af den kvindelige skorstensfejer, der ikke ville gå på taget, og da hun gjorde det alligevel, faldt hun ned. Det handler ikke om kræfter, men om omtanke.

Ansvaret ligger ganske rigtigt både hos mesteren og hos den enkelte svend. Det er et problem, at økonomien kan være styrende for sikkerheden. Kun ved fælles hjælp og indbyrdes solidaritet blandt svendene kan vi få sendt Tarzan hjem til junglen.

Endvidere håber jeg, at denne debat om vores sikkerhed vil skabe velvilje blandt vore kunder i forhold til at hjælpe os med for eksempel at montere tagtrin og skabe sikre adgangsveje til lofter.

Desuden vil jeg gerne korrigere en vildfarelse i artiklen. Formodentlig hentyder beskrivelsen af et eksempel af ansættelsesproceduren i en "sydfynsk kommune" til min egen ansættelse i Svendborg.

I artiklen står at "en medhjælpende mestersvend ifølge kontrakten skulle tage over efter den gamle mester. Alligevel blev stillingen slået op, selv om den pågældende blev ansat, og kontrakten var godkendt af kommunen selv."

Det er korrekt, at jeg var mestersvend og efter aftale med kommunen kunne vikariere for mester i det daglige arbejde. Der har dog aldrig været en kontrakt på, at jeg skulle overtage distriktet efter den tidligere mester.

Netop for at gøre op med den traditionelle ansættelsesmåde blev stillingen slået op. Jeg ansøgte på lige fod og fik stillingen frem for 17 andre ansøgere på baggrund af mine faglige og personlige kvalifikationer.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce