Tallene beviser det: Fortsat høj postservice

Gratis anvendelse i interne medier. Fotograf: Henrik Petit. Ved brug i eksterne medier kontakt fotograf på 2033 4005. (foto7079)

Tallene beviser det: Fortsat høj postservice

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erling Wolff skriver i Fyens Stiftstidende 16. marts, at Post Danmarks anstrengelser for at hæve kvaliteten tilsyneladende er uden nævneværdige resultater, og at antallet af klager er "drastisk stigende".

Det er ikke rigtigt. Antallet af klager er faldet, og i 2008 var antallet af klager lavere end de foregående fem år. Det antal hænger naturligvis sammen med forbedring af brevkvaliteten, og i 2008 opnåede Post Danmark den største fremgang i brevkvaliteten i seks år.

93,7 % af alle a-breve kom rettidigt til rette modtager i 2008. Det er ikke alene bedre end i 2007, det er også over det minimumskrav, myndighederne stiller til Post Danmark - her er kravet at mindst 93 pct. af posten skal være fremme til tiden.

Men et andet tal er nok så relevant i denne forbindelse: Samlet set er hele 99,2 pct. af brevene ude hos rette modtager med højst én dags forsinkelse. Det er efter enhver målestok ikke så ringe endda. Vi kan ikke undgå, at der ind i mellem sker fejl, når der skal omdeles mere en end milliard breve om året. Derfor kan vi aldrig nå op på 100 % i brevkvalitet, men vi står fast på, at vi vil blive endnu bedre. Derfor tager vi meget gerne imod direkte besked om fejl og problemer, da det er den eneste måde, vi kan rette op på.

Når Erling Wolff mener, at antallet af omdelinger kan komme helt ned på hver anden dag, så er det en forkert præmis. A-breve og dagblade skal ud fra dag til dag, og er der a-post til en husstand, så omdeles denne. Post Danmark tilbyder dog også andre brevtyper, hvor afsenderen får en lavere pris, mod at posten må omdeles over flere dage. Derfor kan man opleve, at der ikke kommer post hver dag til husstanden, hvis der ikke er dag-til-dag-post. Men det er vigtigt at understege, at a-post altid skal leveres dagen efter.

Endelig er Erling Wolff utilfreds med, at mange posthuse erstattes af postbutikker. Men der er faktisk en god forklaring på omlægningen; Hvor posthusene tidligere var stedet, man betalte sine regninger i begyndelsen af måneden, klarer flere og flere i dag deres betalinger via netbank. Derfor bruges posthusene af langt de fleste mest, når man skal sende eller hente pakker. Det ville betyde, at vi enten måtte skære i åbningstiderne eller i serviceniveauet på posthusene, hvis ikke vi foretog os noget. Ved at indgå samarbejde om postbutikker gør vi det muligt at hente og sende pakker i et tidsrum, der er længere, end det er kendt på posthusene. Vi fastholder et højt serviceniveau.

Post Danmark har et stærkt ønske om at være til stede og tilgængelige lokalt med en god og tidssvarende service, hvor man kan få personlig hjælp og betjening, når man har noget, der skal sendes eller modtages. Og selv om det ofte giver debat, når vi lukker et posthus og åbner en postbutik, så er jeg glad for, at når først borgerne har vænnet sig til postbutikkerne, så er tilfredsheden høj med den service, man finder dér.

Og omdannelsen af posthuse til postbutikker betyder, at Post Danmark også i fremtiden er en af de virksomheder med det største filialnet i Danmark. Det er et faktum, der fortsat er grund til at være stolte af.

Tallene beviser det: Fortsat høj postservice

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce