Taknemmelig efter akut blodprop i hjertet: Danmark har et fremragende sundhedsvæsen

Taknemmelig efter akut blodprop i hjertet: Danmark har et fremragende sundhedsvæsen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ole Vedsø, Tvedvej 177, Svendborg
Andreas Bastiansen
Debat. 

Netop vendt hjem efter fem dages ophold på byens største hotel - hold da op, hvor var der mange gæster ...

Der var i alle henseender bedst tænkelig betjening, servicering, omgangstone, medmenneskelighed, og hvad man nu ellers kan forlange - alt vurderet ud fra en givetvis skyhøj døgnpris, som jeg dog havde været så forudseende at betale forud og fordelt over adskillige årtier ...

Mit ophold på "hotellet", med afdelinger i både Odense og Svendborg, var den første af sin art i 80 år, nærmere betegnet siden jeg som tre-årig faldt og brækkede benet med efterfølgende ophold på Roskilde Sygehus.

Denne lidt spøgende redegørelse dækker over noget, som ellers absolut ikke har været til at spøge med: Akut blodprop i hjertet.

Fredag middag - efter et par dage med mathed - pludselig stærke smerter i bryst, arme og hoved. Vagtlægen: - Ring 112. Straks.

Og så kørte hele maskineriet ellers som smurt. Første-kontroller og straks-medicin i ambulancen og på Svendborg Sygehus, omfattende undersøgelser, analyser og vurderinger, overførsel til OUH, søndag indgreb gennem lysken, konstateret forkalkning, blodprop i et ellers velfungerende hjerte, ballonudvidelse med tre stents indlagt.

Kun meget få og små gener i betragtning af et solidt indgreb i kroppens hovedmotor.

Samme aften retur Svendborg Sygehus. Døgnet rundt nye målinger, analyser, observationer, informationer på vej tilbage til hverdagen.

To dage senere udskrivning med omfattende råd, vejledninger, brochurer, hjælpetilbud, og så "hjerte"-lig afsked ...

Aldrig skal jeg glemme den hærskare af professionelt arbejdende læger, sygeplejersker, laboranter, ambulanceførere/assistenter, sosu'er, rengørings/- køkken og kantine-personale m.v., der bl.a. som følge af min situation måtte på overarbejde/weekendtørn m.v. - og endda gjorde det hele med udpræget smil og venlighed i hele forløbet.

Hvis man ikke vidste bedre, skulle man tro, man var eneste patient - i hvert fald den vigtigste.

Summa summarum: I Danmark har vi et sygehusvæsen, der i alle led, vurderet fra en taknemmelig patient, er så fremragende, at vi kan være både stolte og taknemmelige.

Det er jeg i hvert fald.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce