Tak for konstruktiv journalisme: Tænk, hvis medierne kunne gå en mere positiv vej
Af: Michael Bjørn, Forstander Vejstrup Efterskole

Journalistik: De seneste dage har jeg i avisen mødt forskellige kronikker med det tilfælles, at de har fortalt om konstruktiv journalisme. Sidst i kronikken "Den dag jeg gav Mors dødsstødet" af Nanna Schelde. Jeg er ikke journalist, men er optaget af ordentlig journalistik, og hvad det er, journalistikken bidrager med i forhold til samfundsudviklingen.

I kronikken fortæller journalisten, hvordan hun tog op for at fortælle om Mors med et meget ensidigt og negativt fokus. Ikke for at lyve, ikke for at være et ondt menneske, men fordi det var det, der forventedes af hende som journalist. I kronikken fortæller Schelde også om, hvordan hun bevidst havde undladt også at fortælle positive historier fra egnen med den begrundelse, at det var jo ikke det, der forventedes af hende.

Det nyetablerede Constructive Institute, hvor Schelde er blevet ansat har som formål med deres journalistik at fortælle om det store perspektiv, altså hvordan verden virkelig hænger sammen og ikke kun isolerede negative historier. De negative historier fører ifølge instituttet til populisme og understøtter herigennem indirekte populister som fx Trump. Konstruktiv journalistik fortæller i stedet det større perspektiv, herunder f.eks. at der aldrig har været mindre kriminalitet i Danmark, end der er nu. Konstruktiv journalistik er stadig kritisk men kommer også med kreative løsningsforslag og fortæller det større perspektiv om verden for at give læseren et mere nuanceret billede af verden. Konstruktiv journalistik er ifølge Constructive Institute en ny journalistisk bølge, der er på vej anført af tidligere nyhedsdirektør i DR, Ulrik Haagerup.

Som sagt er jeg ikke journalist, men hvor har jeg dog savnet det perspektiv, så også journalistikken konstruktivt kunne bidrage til at fremme en samfundsudvikling, som ikke er styret af populister og ekstremister. Tak for introduktionen til begrebet og en ny journalistisk retning. Lad os håbe, at det kan smitte af på den journalistiske profil i denne avis og i det danske nyhedsbillede generelt. Ulrik Haagerup dokumenterer i en meget interessant Ted talk om journalismens rolle i dag, at der er et marked for denne journalistik, og tænk hvis vi i Danmark kunne vise en anden journalistisk vej, en vej der kunne anvise nye løsninger og bidrage til en bedre fortælling om verden og herigennem bidrage til en fortsat positiv udvikling i verden.