FORDOMME: Muslimen Abdel Hakam Andersen beklager i Stiften den 25/7 alle de fordomme om islam, som ikke-muslimer bringer i avisen, "især fra Ringsmose, som har islamfeber i en grad, så han er nervøs for, om Socialdemokraterne vil indføre afhugning af hænder, fordi to medlemmer er muslimer. Ak ja."

Det er jo slet ikke sandt. Jeg har blot spurgt en ung muslim, om hun støttede nogle almindelige menneskerettigheder, og jeg véd, at mange avislæsere har noteret sig, at hun ikke ville svare.

Af samme grund siger de mere kløgtige medlemmer af partiet, at hun aldrig vil blive opstillet, hvad humanistisk indstillede mennesker kan glæde sig over.

Andersen slutter sit indlæg med at invitere avisens læsere til foredrag om islam i moskéen og siger, "jeg er sikker på, at en del vil se med andre øjne på islam".

Jeg takker for invitationen, men før jeg kommer, har jeg lige et par spørgsmål: Er islam ligestillet med andre religioner, så f. eks. jøder, kristne, hinduer og ateister vil blive betragtet som ligeværdige? Eller betragter muslimer islam som den eneste, sande tro? Og betragter alle andre som vantro og "urene"? Eller er det blot en fordom, jeg har? Skal mit eventuelle besøg i moskéen udelukkende tjene til, at jeg bliver "omvendt" til islam, eller kan man også forestille sig, at jeg omvender nogle muslimer?

Det lyder, som om Abdel Hakam Andersen går ind for saglig oplysning og går imod "fordomme", og hvis det er rigtigt, så vil jeg og avislæserne få svar på disse spørgsmål. Men det kan være, at vi ikke får svar, for "islam" betyder "underkastelse" Vi andre skal vist slet ikke komme til en ligeværdig, oprigtig samtale, men blot underkaste os islam og samtidig finde os i at blive kaldt "fordomsfulde". Nu venter vi på svar.
  • fyens.dk