Tag jer sammen: Der skal sættes krav til indvandrerkvinder
Af: Dan Jørgensen, næstformand folketingsgruppen (S)

Integration: I den senere tid har det været dokumenteret i mange medier hvordan en del kvinder - med specielt somalisk baggrund - har levet i Vollsmose på Fyn i 10-20 år uden reelt, at blive en del af det danske samfund. Den situation er ikke holdbar.

Jeg tror, der er mange, der ryster på hovedet, når de ser, at der er mennesker som har været i vores land mange år uden reelt, at blive en del af Danmark. Udlændinge, der kommer hertil, skal jo integreres. De skal lære dansk og få et arbejde. For deres egen skyld og for samfundet skyld.

Derfor har vi socialdemokrater fremlagt en plan med en række tiltag, der skal ændre situationen. Vi vil sikre at alle der bor her i landet, bidrager til fællesskabet.

Konkret betyder det, at der skal sættes krav til den enkelte. Det skal være slut med at hæve en check hver måned, hvis man ikke gør en indsats.

Vi vil stille det krav at alle indvandrere på integrationsydelse eller kontakthjælp er i aktivitet 37 timer om ugen. Allerhelst selvsagt et ordinært job, men hvis ikke man kan få det, må man i nyttejob, virksomhedspraktik, under uddannelse (startende med danskundervisning) eller andet. Den mulighed, at isolere sig derhjemme, skal ikke længere være der.

Vi ønsker ikke parallelsamfund i Danmark. Vi vil have alle med. Vores velfærdsstat kan ikke holde til, at for mange blot er på passiv forsørgelse i årtier. Desuden handler det om værdier og menneskesyn. Vi tror på i mit parti, at alle har godt af at der bliver sat krav. Vores samfund bygger på rettigheder og pligter. Det sidste skal og må vi ikke glemme.

Jeg forstår ærligt talt ikke, at regeringen ikke støtter det forslag. Inger Støjberg vil ellers gerne vil give indtryk af, at de fører en konsekvent politik i forhold til udlændinge, der kommer hertil. Men måske handler det mest om at regeringen er optaget af symboler; teltlejre og kager, når man har lavet en stramning. I hvert fald kan vi desværre konstatere at regeringen ikke har nogen konkret politik til at imødegå de udfordringer jeg her har beskrevet.

Mere om emnet

Se alle
Avisen om TV2's somalierindslag: Det var skidt

Avisen om TV2's somalierindslag: Det var skidt

1
Kritik af TV2-indslag: Flere af de somaliske kvinder kunne godt tale dansk

Kritik af TV2-indslag: Flere af de somaliske kvinder kunne godt tale dansk

Avisen om somaliere i Vollsmose: Bliv en del af samfundet - eller bliv væk

Avisen om somaliere i Vollsmose: Bliv en del af samfundet - eller bliv væk