Færre biler i centrum er målsætningen for trafik- og mobilitetsplanen for Odense. Men hvorfor skal det ske ved at lave så voldsomme indgreb, som den påtænkte p-søgerute?

Man invaliderer jo velfungerende boligområder i den centrale del af Odense og skaber en ny barriere, der er lige så katastrofal som Thomas B. Thriges Gade.

Hvis man i stedet tænkte smart, så kunne man reducere biltrafikken i centrum og samtidig reducere den trafik, der cirkulerer i jagten på en ledig parkeringsplads, og få frigjort parkeringspladser - uden at invalidere Odense.

Odense Kommune er den største arbejdsgiver i centrum. Alene på slottet arbejder der omkring 400 personer. Så det er rigtig mange parkeringspladser, der optages af kommunalt ansatte i dagtimerne. Tænk på, hvor mange pladser, man kunne få frigjort til forretningslivet og dets kunder, hvis kommunens ansatte lod bilen stå og i stedet benyttede sig af den kollektive transport.

I Københavnsområdet tilbyder mange private firmaer og kommuner sine ansatte et erhvervskort, der er et pendlerkort til den offentlige trafik. Arbejdsgiveren trækker udgiften til kortet fra bruttolønnen, og medarbejderen skal derfor ikke betale skat af beløbet. Det har fået mange tidligere bilister til at bruge den kollektive transport.

Tænk, hvis man gjorde det samme i Odense. Ville det ikke være oplagt at tilbyde kommunens ansatte et erhvervskort allerede nu i 2009, hvor Danmark er vært for FN’s klimakonference? Tænk smart - og lad os så slippe for en ny Thomas B. Thriges Gade!
  • fyens.dk